img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Busshistorie fra Oslo
Sporveisbussen i Oslo feirer seg selv og sine første 90 år med et herlig hefte – en blanding av fakta og tegneserie.

Buss-selskapene i Norge er blant de flinkeste til å fortelle sin historie mellom stive permer. Og alltid følger det vital lokalhistorie med på kjøpet, et buss-selskap har alltid vært en integrert del av den geografien den har betjent.

Så når Sporveien AS henter inn to barka tegnere og historieforteller som Kristian Krohg-Sørensen og Kristoffer Kjølberg for å fortelle det eventyret som startet med 10 alt for tunge ACF Fageol-buser i november 1927 er vi garantert en god Oslo-historie samtidig.

Solid bakgrunn
Begge de to forfatterne er kjent for serier fra No Comprendo Press, og begge har solide Oslo-røtter. Krohg-Sørensen har for eksempel allerede fortalt første del av en trilogi om spritsmugler – og senere motstandsmann – «Gulosten» - så stappfull av eksakte førkrigs Oslo-detaljer at heftet går uttapå de fleste oppslagsbøker.

Og Kjølberg har blant annet gjort myldreboken «Jeg elsker Oslo» og en Bachelor på Kunsthøgskolen i Oslo som var en animert reise på 37-bussen, gjennom 5 hundreår. 

At de har solid bakgrunn ser vi på dette resultatet. Her har vi en 50 prosent grafisk roman (som det heter – tegneserieaktig fortelling) i 11 kapitler, mens den andre halvparten består av små faktabokser illustrert av Kjølberg – som også har levert det muntre 11. kapitlet helt på slutten.

Herlige detaljer
Historiefortellerne har ikke gått i den fella at de antyder at den blå Sporveisbussen var den første gummibehjulede kollektivtransportøren i Oslo (eller Kristiania). Så vi får en kjapp gjennomgang fra damplokomotivet som peste seg opp til sanatoriet på Grefsen på slutten av 1800-tallet, om alle trikkene og om lysgassballonger på taket under første verdenskrig.

Og så begynner alle de herlige detaljene for alvor. Om hvordan Strømmen Værksteder kom i verdenstoppen med å bygge lette aluminium-karosserier, om hvorfor den ikoniske bussgarasjen på Bjølsen ble bygd, om de 108 bussene som tyskerne rekvirerte, om overgangen til rød utvendig farge og om den gang konduktørene forsvant og det ble enmannsbetjent.

Vanvittig mange spennende detaljer på disse 32 sidene, også fordi halvparten av dem altså er fylt opp med små avsnitt om for eksempel polletter til å betale med, om trolleybusser (hvorfor tunge, skinnebundne trikker og ikke slike?), om knottfyring og drabantbyer om bilmerker og om alle navnene Sporveien har hatt før Unibuss ble det endelige navnet på buss-selskapet deres.

Ekstra bonus
Og jommen har man ikke nådd frem til antydningen av fremtid også, selvkjørende og helelektrisk og miljøkrav, samtidig som man har tatt frem sosiale elementer. Sjåfør Henry Johs. Magnor, for eksempel, som mistet livet da tyskerne tvang ham til å kjøre bussen helt frem til en kamplinje, eller om verkstedet der mekanikerne også var smeder, snekkere og salmakere, eller – ikke minst – om vaskekonene. 

Staute kvinner som forteller om at etter ekstra møkkete dager kunne det gå med 50 skurebøtter vann pr. buss for å få dem rene inne. Slitsomt? Og et ekstra moment var faren for å skli med treskoene sine på det glatte verkstedgulvet og dette ned i grava.

Som en ekstra bonus får man med seg et utbrettbart midtparti der 11 av Sporveiens busser er gjengitt i profil og med riktige forhold. Helt fra de første snutebussene, kjøpt på Strømmen, til den nyeste 18,75 meter lange Solaris Urbino. De har til og med fått med seg den problematiske MAN-bussen som ble kalt «Hitlers Hevn» - en historie jeg trodde var glemt for lengst.

Heftet har et ISBN-nummer så det kan nok skaffes av alle som selger bøker. ISBN: 978-82-990101-3-9.

Utgiver er AS Sporveien og jeg kjøpte det for kr. 69,- hos en bladpusher som fortalte at det ikke skal returneres før i uke 9, neste år. Det burde med andre ord være mulig for alle å skaffe seg verket.

Sa jeg: Anbefalt?

PS. Sporveien har tidligere gitt ut jubileumshefter om T-Banen 50 år, og Trikk i Oslo i 140 år, begge rikt illustrert av den samme Krohg-Sørensen.  Begge er fremdeles i salg på Sporveismuseet (der du også møter mange av disse bussene).  Hadde det ikke vært for min absolutte aversjon mot skinner i byen hadde nok også disse tilhørt favoritt-etasjen i bokhyllene mine. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer