img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img
4 bilder i galleri
Kraftig forbedret elektrisk Kangoo
Renault har gjort sitt for at elektriske varebiler skal komme i bruk. Deres Kangoo Z.E. er Europas mest solgte. Nå er modellen fornyet og kraftig forbedret.

Det er et utrolig paradoks at elbilvindunderlandet Norge ikke har tatt i bruk elektriske varebiler i større grad.

Samtidig som elektriske personbiler setter stadig nye månedsrekorder, er det per 17. desember nyregistrert 717 grønnskiltede elbiler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). I hele fjor ble det nyregistrert 645.

Det er kanskje ikke nødvendig med flere indikasjoner på at incitamentene, og den politiske viljen til NOx&CO2-opprydding i bysentra, ikke akkurat har truffet blink.

Dette er selvfølgelig tanker som naturlig dukker opp der vi sitter og kjører den nye elektriske Kangooen på franske landeveier. Anledningen er en oppgradering som først og fremst gjelder drivlinjen.

Lover 200 kilometer
I den nye versjonen har batteriet, med akkurat samme volum og vekt som det gamle, økt kapasiteten fra 22 til 33 kWh. Økt energitetthet, heter dette på elektrisk. 

For det andre er motoren helt ny, den bygges nå av Renault selv og er en utvikling av den som sitter i personbilmodellen Zoe. Den har samme ytelsen som den gamle, 44 kW, men er mer effektiv – den bruker mindre suppe (eller hva man skal kalle det her) pr. km, enn den gamle.

Den tredje nyheten er at bilen har fått varmepumpe – ikke ukjent på personbilene, men så vidt vi kan se, en premiere på varebiler. Poenget er blant annet mindre varmeapparat-forbruk når det er kaldt, slik at man vedlikeholder rekkevidden.

Og det er rekkevidden som er poenget her. Ut fra kjøresyklus byr den nye på 270 km, der den gamle ble målt til 170. Renault har alltid vært ærlig på disse greiene og presisert at avhengig av kjøreform klarte den gamle 80-120 km, mens for den nye lover de oss mellom 120 og 200 km.

De har selv en test der de leverer varer langs en by- og forstads-rute. Der gjør de uten problemer 107 km på 2 timer og 25 minutter, med en snittfart på 45 km/t og bilen stanset 14 prosent av tiden. Vår kjøring skjedde stort sett på idylliske landeveier og gjennom små landsbyer med en last på 250 kg. i varerommet. Vi kjørte på godt under 1,6 kWh/mil. Gang opp det med rekkevidde-målet på 200 km og vi er så vidt innafor – med 32 kWh.

LES OGSÅ: El-Kangoo uten plugg

Ukomplisert kjøring
Kjøringen er som den skal være i en elbil, ukomplisert og fullstendig udramatisk. Her har vi også et ryddig dashbord som ikke forsøker å fortelle oss at vi kjører noe spesielt, og girspaken sitter akkurat der vi er vant til – det er en slags betryggelse med kjente omgivelser, selv om den ikke skal brukes. 

Hvorfor nav-skjermen sitter såpass dypt inni dashbordet at det er vanskelig å touche den for å aktivere Tom-Tomen er imidlertid vanskelig å forstå. På den annen side – et speil som var festet med Velcro (det kan altså ettermonteres i alle andre varebiler) på høyre solskjerm var helt genialt. Det gjorde at man fikk dekket utsiden av høyre dør og langt bakover – områder som du ikke ser med det vanlige sidespeilet.

Uten stoppeklokker skal jeg ikke sverge på at dette er virkelighet, men jeg syns vel ikke den hadde den typiske elbil-punchen når man startet fra null. Det tok litt tid før den sømløse akselerasjonen ble merkbar, og spesielt ved start i bakker virket den tregere enn ventet.

Til gjengjeld var både styring (presis) og fjæring (komfortabel) lytefrie – og hvis vi ser på bare kassen bak har den dør-muligheter som burde møte alle behov. Til og med en takluke bakerst kan leveres, slik at man kan ha ekstra langt gods stikkende ut og oppover.

Hengerfeste
Faktisk kan man også få hengerfeste til denne. Av en eller annen underlig grunn: bare på Maxi-modellen. Men såpass kjenner jeg til oppbyggingen av disse bilene at da må det også være praktisk mulig å montere slikt på den korte. Men kanskje ikke industripolitisk mulig? Akkurat der hadde jeg nok ikke gitt meg.

A pro pos Maxi. Vi fikk forresten også se en annen interessant versjon, en slags maxi-Maxi. Mens den korte 2-seteren har et lastevolum på rundt 3 kubikk, byr fem-seteren Maxi på 4,6 i 2-seters versjonen. Men et nytt spesialpåbygg, ganske firkantet slik at man så det var annerledes, gir deg 6 kubikk. 

Hos hele familien er nyttelasten rundt 600 kg.

Hva vi ikke så, og som vi nesten ikke skal snakke om en gang, er at den nye Kangoo også skal leveres med brenselcelle og hydrogendrift. En av de første ble faktisk levert til Norge.

Man kan jo ikke gjennomgå en fransk bil uten å finne i hvert fall en spesialitet. Med sin galliske logikk er Renault overbevist om at for kommersielle kunder vil den oppgraderte batteripakken dekke det daglige behovet. Derfor er det altså ikke nødvendig med hurtiglading, lading over natta burde være mer enn nok.

Det kan godt være at de har helt rett. Men hva hjelper logiske slutninger hvis markedet har en helt annen (men selvfølgelig totalt feilaktig) oppfatning?

 

Fakta:
Prøvekjørt

Renault Kangoo Z.E.

Effekt: 44 kW (60 hk)

Drivhjul: Elektrisk drift, forhjul

Forbruk: 1,55-1,6 kW/mil.

Batterikapasitet: 33 kWh

Effektiv rekkevidde: ca. 200 km.

Lengde: 428/467 cm.

Lastevolum: 3/4,6/6 kubikkmeter

Max. nyttelast: ca. 600 kg.

Pris fra: 221.980,- kroner.

 

**Artikkelen sto først på trykk i YrkesBil nr. 8 - 2017. Abonnentene får de beste reportasjene først. Ikke abonnent? Bli det her!**


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer