Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lekende lett Kjell Rese har ansvar for alt av brukte biler i Bertel O. Steen-systemet. Varebilene fra Mercedes-Benz, Peugeot og Citroën er produktene som skaper minst hodebry. |
||||||||||||||||
– Det er lite av det vi driver med som er så ukomplisert som å selge brukte varebiler. De forsvinner ut igjen nesten før de rekker å komme inn, sier Kjell Rese, Direktør bruktbil i Bertel O. Steen Detalj, til YrkesBil. Vi treffer ham hos Bertel O. Steen Vare-Last-Buss i Lørenskog. Mercedes-Benz-forhandleren er selve krumtappen i Bertel O. Steen Detalj når det kommer til nyttekjøretøy – både nye og brukte. Bruktbilsjef Tore Aanmoen bekrefter bildet Rese skisserer: – Vi sliter hele tiden med at vi har for få brukte varebiler til å dekke etterspørselen. Mange kunder står på venteliste. Ofte selger vi biler direkte uten at de annonseres på nettet først, forteller Aanmoen, som sammen med kollegene solgte 404 bruktbiler i fjor. Han anslår at godt og vel 320 av dem var varebiler. BRUKTE YRKESBILER: Sjekk ut vår bruktbildatabase her Lærer av hverandre Og vi snakker altså om et enormt spenn i modeller og varianter av alt fra Citan, Partner og Berlingo, via Vito, Expert og Jumpy til Sprinter, Boxer og Jumper. I tillegg finnes modellene med en rekke ulike påbyggtyper, som plan, skap og andre spesialiteter. Og da har vi ikke nevnt noe om alle personbilmodellene som også leveres med grønne skilter. – Bredden gjør at merkene kan trekke veksler på hverandre. Mercedes har lenge vært best på de store varebilene, så her lærer de andre merkene litt av Mercedes. For eksempel når det gjelder biler med skappåbygg og løftelem. Dette er et voksende marked, blant annet grunnet økt netthandel og hjemlevering, sier Rese. – Her på Lørenskog har de blitt kjent for spesielt Sprintere, som nesten er for et eget fag å regne sammenlignet med de mindre varebilene, legger han til. Det gleder Aanmoen å høre. – Vi brenner for varebilene, og ser at vi har betydelig bedre fortjeneste på disse enn på personbilene, selv om kronebeløpene er høyere på personbil. Jeg får daglig henvendelser fra andre rundt i landet som forhandler Mercedes og som ønsker at vi skal ta over de brukte bilene fra dem. Det gjør vi ganske ofte, forteller han. LES OGSÅ: Rydder plass til flere bruktbiler Bruktbilkonsept – Litt av utfordringen vår er at når folk handler bruktbil med «Bertel O. Steen-stempel» på, er det mange som forventer mye av det de får i kvalitet. Peugeot varebiler har et snitt på 50 måneder leasing, på Mercedes er snittet 54 måneder. Det betyr at en del av disse bilene kan være ganske slitne, men likevel har vi lyst til å ta større andel av det markedet. Derfor er vi i ferd med å bygge opp Bruktbilparken, hvor vi ønsker å selge de rimeligere bruktbilene, sier Rese. – Sortimentet deres skiller seg ut ved at de fører biler som gjerne er mer slitt, og for eksempel har høy kilometerstand. Dette er biler vi normalt ville solgt til oppkjøpere, men som vi i stedet ønsker å håndtere selv fordi vi ser at det er god butikk – ikke minst med tanke på ettermarkedet, legger han til. Om du ser nøye etter på skiltet hos Bruktbilparken vil du imidlertid se at det står «by Bertel O. Steen» i noe mindre skrift nederst. – På den måten får vi med oss tryggheten det gir kundene at BOS står bak, samtidig som vi skiller konseptet fra våre andre forhandlere. Alt foregår på skikkelig vis med tilstandsrapport på alle biler, men man kjøper ikke bil med samme forventninger her som hos andre Bertel O. Steen-forhandlere, forklarer Rese. – De fleste kommer til oss fordi de er ute etter en Mercedes. De som «bare skal ha seg en bil» reiser til forretninger som Bruktbilparken, sier Tore Aanmoen. Privat og næring – De store varebilene er det i all hovedsak næringskunder som kjøper. Nyetablerte selskaper i en startfase eller firmaer som trenger en rimelig ekstrabil i en periode, for eksempel til en lærling. De mindre varebilene kjøpes i hovedsak av private, forteller Aanmoen. – Det er enklere å selge en brukt varebil enn en personbil, fordi kundene ikke har like høye forventninger når det gjelder kosmetiske skader og slikt, legger han til. Samtidig har det skjedd en merkbar endring i markedet de senere årene. – Går vi noen år tilbake var det gromt å få inn små, tre år gamle varebiler, fordi mange ville ha slike som pendlerbil og nummer to-bil. Nå har elbiler i stor grad overtatt dette markedet. Tre år gamle varebiler er litt tyngre å selge nå enn tidligere, men når bilen blir fem år kommer prisene ned på et nivå som gjør det veldig enkelt å selge, sier Rese. Du finner nær 1.500 brukte varebiler til salgs og en komplett oversikt med nybilpriser og data på over 700 varebilmodeller på YrkesBil.no/varebil **Artikkelen sto først på trykk i YrkesBil nr. 8 - 2017. Abonnentene får de beste reportasjene først. Ikke abonnent? Bli det her!**
|