Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det har lenge versert historier rundt Henrik Fiskers nye elbil-engasjement. Du vil kjenne denne danske bildesigneren både fra BMW og fra Aston Martin. Han hjalp tyske Artega med noe som heller ikke var veldig varig. Han lanserte Fisker Karma, en enorm plug-in bil som etter hvert forsvant sporløst i Kina et sted. Han har opptrådt på Detroit-utstillingen sammen med Bob Lutz i enda et forsøk på et eller annet, og nå er han jommen i gang igjen. Med den gamle logoen sin – så det er kanskje fremdeles det gamle firmaet? Dramatisk Her kan bakdørene på Teslas X-Modellen bare folde seg sammen og skamme seg. Teslas rekkevidde også, forresten. Han lover oss 400 miles – nesten 700 km. Samtidig som han forteller at med sin UltraCharger (Tesla kan med andre pakke sammen sin SuperCharger i skam) skal han kunne fylle på nye 200 km på bare ni minutter. Ny teknologi Dette er en batteritype mange jobber med nå, der grafén er en av hovedingrediensene (Nord-Norge fatter håp!) Men så er problemet at Fisker og Nanotech, de som utviklet disse batteriene, har skilt lag. Den bilen som skal stå i Las Vegas har, later det til, vanlige Li-ion batterier fra LG – de samme som forsyner Chevrolet Bolt. Det er en stund siden Fisker åpnet bøkene for bestilling av EMotion. Pris $ 129.000. Han har vel ikke akkurat fortalt hvor mange som har betalt inn et depositum for forholdsvis beskjedene 2000 dollar for å komme i betraktning. Han sier også at de første leveringene skal skje en gang i 2019 – uten at noen aner hvor bilen skal bygges. Men det han også sier, som kanskje også CES-standen vil gi bedre og flere informasjoner om, er at han planlegger en meget rimeligere modell. Det er snakk om $34.000 – med andre ord, rett i strupen på Tesla Model 3. (saken fortsetter) Autonomi Selv om han har gående et tett samarbeid med kinesiske Hakem Unique gruppen – de er store, blant annet på smarte byer – om noe de kaller Orbit, (en selvkjørende shuttle beregnet for sentrale byområder), sier han ikke annet enn at det utvikles et autonom-system for EMotion. Skulle bare mangle. Kanskje han også vil bruke CES til å fortelle noe om økonomien. Historien er at han dro inn mer enn 1 milliard dollar i 2012, i forbindelse med Fiske Karma. 600 mennesker jobbet med den. Han solgte mer enn 2000 av dem før batterileverandøren konket, og dermed gikk også Fisker Automotive konkurs i 2013. Alle aktiva ble så solgt til kinesiske Wanxiang Gruppen for 4 år siden. Det eneste han beholdt var varemerket og logoen. Det er de han altså relanserer nå.
|