Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er ikke lite BMW har bidratt med når det tyske laget pakker de nye bobsleden og sender dem til Pyeongchang-området. Det svir fremdeles, at de ikke kom på pallen engang i Sotsji. I de tre verdensmesterskapene etterpå har tyskerne gjort som de pleier, og nå er de klar til å høste gull igjen, i Sør-Korea. Uten at det blir nevnt er vel også BMW litt giret på å reise kjæringa. Denne bilprodusenten har nemlig lang tradisjon i å være teknologi-partner med BSD – det tyske Ake-forbundet, og de var nok med på nedturen for fire år siden også. I år har de bidratt med aerodynamikk, ergonomi, struktur-analyser og materialteknologi. (Nesten det eneste som er tilbake da, er mannskap og administrasjon). Vindtunnelene har selvfølgelig vært i flittig bruk, ikke minst fordi hos BMW har man nå muligheter for å teste i sterk kulde, og man kan simulere både regn, snø og is. Til og med høyden kan du kompensere for. Nå går mye av arbeidet selvfølgelig på å redusere luftmotstanden for de om bord. Spesielt for firemannsboben kan det fremdeles gjøres noe her, selv om regelverket begrenser utformingen sterkt. Det er ikke mye man kan få til med hensyn til hvordan bob’en er designet, men det lille man fremdeles fikser i vindtunnelen, er helt avhengig hvordan setene er plassert. Derfor er ergonomien viktigere enn det meste - særlig når en av dem måler 192 cm – han trenger litt ekstra plass for å gi inntrykk av flat. Man skal ha de aller beste forholdene i overgangen mellom å dytte og hoppe på plass. Og plasseringen av seter – og mannskap – er også svært viktig når det gjelder å plassere tyngdepunktet riktig, noe som igjen har innvirkning på «kjøre-egenskapene». (saken fortsetter) Det kan åpenbart opptre både over- og under-styring her, og de forskjellige mannskapene har sine preferanser. Så viser det seg at BMW også har ganske god kompetanse når det gjelder bruk av karbonfiber-baserte materialer i cutting-edge sammenheng. Thomas Hahn som er sjef for BMWs Technology Transfer, og har vært sentral i vinter-OL-forberedelsene, har bakgrunn som skrog-konstruksjon i Oracle Teamet – to ganger vinner av America’s Cup. Men også når det gjelder kjelkene kunne BMW trå til. Dette er vel de aller enkleste instrumentene en utøver kan bruke for å vinne en idrettsøvelse. Et akebrett ser jo ut som en solid konstruksjon sammenliknet med en rodel. Men så, viser det seg, er det muligheter også her til å finjustere en oppskrift som også er sydd opp i et ekstremt tett regelverk. Både Jacqueline Lölling, verdensmester og Tina Herrmann, World Cup vinner, har vært i vindtunnelen i München sammen med lagleder Jens Müller og finpusset detaljer i vinden. Unge Herrmann er en av de aller letteste i konkurransen, så for henne gjelder det selvfølgelig å kompensere for manglende aks. med optimal aerodynamikk. Ellers sier der ikke et ord om hva de egentlig driver med, men se ikke bort fra at det er hvordan de holder tommelen – det går jo på å knipe den ekstra, siste tusendedelen. Ikke uten grunn betrakter BMW seg som en fullverdig deltaker i BSDs Mission Gold.
|