Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Selv om det selvfølgelig er det utvendige man ser først, er det faktisk gode grunner for å starte med å titte inn. En 6-seter, men ikke som i Fiat Multipla – her er det med seter i tre rader. Dessuten er det syv digitale skjermer der inne – den ene favner hele dashbordet. Det er da for sikkerhets skyld bygget opp med tre store display i sentrum, og en skjerm til på hver side. I tillegg har vi det de kaller «digitalt rom-speil» og en skjerm midt på konsollen. Fingerstyrt Men når du så berører toppen av instrumentbordet, våkner din PA (Personlig Assistent) som har ventet ivrig på at du skal komme. Ifølge Nissan sørger PA-en for å forbinde deg svært så effektivt med bilen – hva nå det måtte bety. Din private assisten tar forresten form av en Koi – en spesielt verdifull karpe som kan koste oppunder en kvart millioner kroner! Beskrivelsen av interiøret følger på mange måter Koi-temaet. Innsiden skal speile det tradisjonelle japanske landskapet: gulvet er en elv, midtkonsollen er en klassisk bro og hele «dashbordet» bruker en dekorasjonsteknikk som du ellers finner i templer. Les også: Nissan får egen tankeleser Intelligent Denne er siste generasjon «Intelligent Mobility»-programmet som de startet i 2016 og inneholder en sterkt utviklet versjon av deres Propilot som de til nå har utstyrt 75.000 biler med. Det vil si styring, aks og brems på motorveien eller i saktegående bytrafikk – pluss autonom parkering. Og selvfølgelig kan du bruke kommando-stemme, gester eller øyebevegelser for å instruere bilen om hva den bør gjøre neste gang. (saken fortsetter) Futuristisk Utvendig er det i hvert fall åpenbart at denne er ganske fjernt fra den nyeste Leafen. Her er det massive byggeklosser som er satt sammen til noe som ligner mye mer på en hardfør amerikansk truck enn en forsiktig japansk blomst. Dersom den peker i en eller annen retning, ville jeg gjette på at det er den neste Pathfinder vi ser spor av her. Her er det store flater og skarpe vinkler – det er litt futuristisk det hele – og den tradisjonelle V-motion grillen er utviklet i en veldig spennende retning. Det er kanskje ikke så vanskelig å være en av de aller beste konseptbilene på årets Detroit-utstilling, når det til sammen bare var fire av dem. Men denne vil garantert holde dersom Nissan tar den med seg til Genève også.
|