Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Helelektriske lastebiler på gang fra Volvo Allerede i inneværende år vil en del elektriske Volvo lastebiler gå i ordinær trafikk hos utvalgte kunder i Europa. |
||||||||||||||||
Volvo Trucks har lenge jobbet med utvikling av helelektriske lastebiler. Nå er de klare til å «trykke på knappen». Salgsstart blir januar 2019, melder selskapet i en pressemelding. Dermed kommer Volvo på banen omtrent samtidig som Tesla har sagt at deres elektriske trekkvogn skal være klar. Flere andre selskaper, som Daimler, MAN, Thor og Cummins har også meldt at de vil lansere elektriske lastebiler i nær fremtid. Utvalgte kunder i år Produsenten viser foreløpig ingen bilder av den nye elektriske lastebilen, men det er åpenbart at det ikke er de tyngste lastebilene fra Volvo som skal elektrifiseres i denne omgang: – Ved å bruke elektrisk drevne, stillegående lastebiler til varetransport i byer, tar vi tak i en rekke utfordringer på en gang, uttaler administrerende direktør i Volvo Trucks, Claes Nilsson (bildet). Han viser til at uten forstyrrende støy og eksosutslipp blir det mulig å levere varer i sensitive bysentre. Transportoppdragene kan også legges til roligere perioder som sent på kvelden eller om natten. – Dette vil redusere trykket på veiene under rushtidstrafikken, slik at både veinettverk og kjøretøy kan utnyttes langt bedre enn i dag, sier Nilsson. Velkjent teknologi Mye av det er allerede i bruk i Volvos elektriske busser, samt løsninger som ble introdusert i Volvos hybridlastebiler allerede i 2010. – Selve kjøretøyene er bare én del av det som skal til for at elektriske løsninger skal fungere i stor skala. Det å legge til rette for bærekraftig transport på lang sikt er en kompleks operasjon som krever helhetlig tenkning og en rekke tiltak, sier Odermalm. Han forteller at Volvo samarbeider tett med kunder, bykommuner, leverandører av infrastruktur for lading og andre viktige interessenter om å utvikle det nødvendige rammeverket for elektriske lastebiler. – Vi anser fullstendig elektrifisering av urban varetransport som det første trinnet. Samtidig jobber vi også med å elektrifisere andre typer transportbruk. Dette er bare begynnelsen, legger Claes Nilsson til. Press på trafikksystemene Den raske urbaniseringen vil innebære et enormt press på trafikksystemene, og mange av dem er allerede ute av stand til å takle dagens behov. Kostnadene for køer og lignende trafikkproblemer i EU-området er beregnet til 100 milliarder euro per år. Prosjektet «Off Peak City Distribution» som nylig ble gjennomført av Stockholm kommune, de svenske myndighetene og Kungliga Tekniska Högskolan, undersøkte effektene av varetransport om kvelden og natten i sentrale Stockholm. Siden lastebilene ikke ble brukt i rushtiden, ble transportoppdragene utført på en tredjedel av den vanlige tiden. Miljø-jubel – Vi vil gratulerer Volvo med en helt elektrisk lastebil. Dette er en historisk milepæl for elektrifiseringen av transportsektoren. Nå regner vi med at de andre lastebilprodusentene følger raskt etter, sier Kari Asheim, fagansvarlig transport i miljøstiftelsen Zero, til YrkesBil.no. Hun mener lanseringen er et viktig signal og en type lastebil markedet har ventet på. – Lastebiltransporten står for store klimagassutslipp, og globalt er dette et område vi ligger bak skjema med gode løsninger. Når elektriske lastebiler erstatter diesel betyr det reduserte klimagassutslipp, mindre støy, og bedre luft lokalt, påpeker Asheim. Videre viser hun til at næringen selv har en ambisjon om å kutte minst 60 prosent av disse utslippene på få år – og at stadig flere etterspør utslippsfrie lastebiler fra produsentene. – Nå kan skiftet til utslippsfri lastebiltransport i byene virkelig begynne. Derfor må lokale myndigheter følge opp med sterke bruksfordeler for disse lastebilene – som fullt bompengefritak, gunstige laste- og losseplasser og parkeringsregler, slik at vi raskt kan få et tidligmarked for elektriske lastebiler, sier Asheim. Dette litt kryptiske bildet er alt Volvo vil vise av deres elektriske fremtid, i første omgang. Foto: Volvo Trucks
|