Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nå er det VM-gull som gjelder Andreas Mikkelsen er meget optimistisk foran den nye sesongen. – Målet er å bli verdensmester, sier han ubeskjedent. |
||||||||||||||||
Andreas Mikkelsen har planen klar. Etter en til og fra sesong i fjor der han kjørte for tre forskjellige team, har han nå redskapen som skal til for å bli verdensmester. Det kan jo smake utmerket, 15 år etter Petter Solberg sikret seg VM-tittelen som første nordmann i 2003. Sammen med kartleser Anders Jæger lover 28-åringen å gi alt for å nå målet. Og Andreas mener han nå har det som skal til for å lykkes etter å ha fått en langsiktig kontrakt med Hyundai. – Alt ligger til rette for at vi skal klare det. Vi er i et av de beste teamene og kjører en av de beste bilene – så det er egentlig bare opp til oss å gjøre jobben, sier han. På merittlisten har Andreas tre VM-bronser som Volkswagen Motorsport-fører, men 2017 ble enn vanskelig sesong etter at Volkswagen trakk seg fra Rally-VM i tolvte time. Andreas holdt imidlertid kjøretreningen ved like gjennom innhopp hos Skoda og Citroën. Les om: WRC-lansering i Birmingham Nytt team BilNorge vet at det var krefter i Hyundai som ønsket å signere med Andreas allerede før 2017-sesongen, men ledelsen i Korea satte foten ned siden teamet allerede hadde kontrakt med tre ande førere, Neuville, Sordo og Padden. – Jeg var egentlig klar for å ta det neste steget i karrieren i fjor, men slik ble det ikke. Derfor ser jeg på årets sesong som starten på en ny epoke i karrieren, sier Andreas. – For oss var det veldig verdifullt å få muligheten til å bli kjent med teamet og bilen gjennom de tre løpene vi kjørte. Alle biler er forskjellige, og det tar tid å venne seg til ny bil. – Vi har fått tillitt i teamet, jeg føler meg hjemme her, er trygg på alle og blitt godt kjent med både bilen og de vi skal jobbe sammen med, sier Mikkelsen. Klassisk VM-start – I Monte må man ha litt stang inn i forhold til andre løp når det gjelder dekkvalg. Det er ikke alltid den raskeste som vinner dette løpet. – Jeg ser på Rallye Monte-Carlo som det vanskeligste vi kjører når det kommer til å lese underlaget og forstå veigrepet med alle dekktypTene vi bruker, forklarer han. Sammen med kompanjong Jæger har han forberedt seg grundig både til sesongen og årets første VM-runde. I tillegg har nordmennene et meget profesjonelt «gravel crew» anført av Bernt Kollevold som gir viktige innspill foran hver etappe. – Vi har hatt tre dager med test, én dag i desember og to dager i januar. Vi har testet på alt fra fine asfaltveier til vinterveier. Jeg vil påstå at vi er godt forberedt gjennom mye fysisk trening og videotrening, understreker han. God erfaring Også i 2015 var Mikkelsen på pallen med en tredjeplass. Han forteller at det henger høyt å vinne dette løpet, og det er noe han har drømt om lenge. – Hvis jeg skal velge ett av alle løp på kalenderen å vinne, så henger dette løpet høyest. Det er så mye historie i Rallye Monte-Carlo, i tillegg så vil jeg si at det også er det vanskeligste løpet å hente hjem seieren i. Men kommer vi i flytsonen, så er det utrolig gøy å kjøre her, sier han. Det blir på mange måter en brutal start på sesongen. Rallyet starter allerede torsdag kveld, med to etapper på til sammen 62 kilometer i mørke, med snø og is som underlag. Med andre ord – typisk Rallye Monte-Carlo. – En tøffere start på mesterskapet kunne vi ikke fått, sier Mikkelsen med et smil. Tøff konkurranse Regjerende verdensmester, Sebastien Ogier kjører for Ford, der Elfyn Evans og Bryan Bouffier ratter de andre bilene. Toyota stiller med Jari-Matti Latvala, Ott Tänak og Esapekka Lappi, mens Citroën har nominert Kris Meeke og Craig Breen for løpet. Ole Christian Veiby og kartleser Stig Rune Skjærmoen i Skoda Fabia R5 blir det eneste andre norske innslaget i Monte-Carlo, men når vi kommer til VM-runden i Sverige og Norge om tre uker er Mads Østberg på plass for Citroën.
|