Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
– Norge er ikke noe stort lastebilmarked, og vi ser at de svenske lastebilmerkene med Volvo i spissen dominerer. Men vi mener det er plass igjen til oss, sa presidenten i Renault Trucks, Bruno Blin, under en lynvisitt hos den norske importøren – Volvo Norge på Furuset – nylig. En av dem som har bestemt seg for å gi Renault Trucks en sjans, er Martin Kopperud. Kjøper helst nytt I dag teller selskapet, med base på Dal i Eidsvoll, 11 ansatte og 10 lastebiler av ulike merker. I hovedsak er det snakk om distribusjonsbiler som frakter dagligvarer, samt et vogntog med «Walking Floor» som blant annet frakter avfall. Og det ble altså en «topptung» overlevering da Kopperud skulle hente ut den nye trekkvognen, en T520 High med flatt gulv. Bilen er hvit med felger og grill lakkert i sort, en fargekombinasjon som vil bli den nye uniformen til bilene fra M. Kopperud. Nøklene fikk han av Renault-presidenten selv. – Dette er vår første nye Renault lastebil. Vi har hatt en eldre, liten Renault lastebil tidligere, sa Kopperud til Blin. Eidsvollingen fortalte også at han tidligere har kjøpt noen brukte lastebiler, men at selskapet nå stort sett kjøper nye. – Det er billigere i det lange løp. Vi får den nyeste teknologien, lavere drivstofforbruk og ikke minst økt sikkerhet, begrunnet han. M. Kopperud AS var gasellevinner i 2017, hadde en omsetning på 6,6 millioner kroner og en vekst på 120 prosent fra året før. – Jeg er glad og stolt over at en bedrift som M. Kopperud velger oss når de velger lastebil, uttalte Bruno Blin. Strategisk endring – De to seneste årene har Renault Trucks hatt en proaktiv strategi, med klare planer. Målet har hele tiden vært å øke salgsvolumet. I 2017 økte markedsandelen vår i Europa med 0,6 prosent. Dette er første gang på 20 år at vi har økt så mye, uttalte en blid Bruno Blin. Han fulgte selv opp med spørsmålet «hva har vi gjort?». – For det første har vi en bra produktrange, med modeller som er godt kjent i markedet og som kundene er fornøyde med og stoler på. Fornøyde kunder snakker godt om produktene våre til andre – det er viktig, sa presidenten. Men han trakk også frem en mer overordnet strategisk endring som skjedde etter at Martin Lundstedt (ex Scania) tok over som toppsjef i Volvo Group høsten 2015. – Før han kom inn var strategien å dyrke konsernet som én gruppe, mens Martin besluttet å gå for en mer merkebasert organisasjon. Det innebar å gi mer ansvar tilbake til de ulike merkene i konserngruppen slik at de kunne påvirke sin egen fremtid i større grad, fortalte Blin, og fortsatte: – Jeg mener dette har hjulpet oss med progresjonen vi har hatt, og spesielt om vi ser på de gode resultatene vi oppnådde i 2017. Jeg har også takket Martin for at han hjalp oss til å tro enda mer på oss selv. Vil ha annenhver lastebil For Norges del ville ikke presidenten tallfeste hva som skal til for at han blir fornøyd med Renaults prestasjoner, annet enn at «vi skal øke». Men sjefen for Volvo Norge, Waldemar André Christensen, var på sin side svært konkret på de samlede målene for importøren av Volvo Trucks og Renault Trucks: – Vår ambisjon er at annenhver ny lastebil som ruller ut på norske veier i fremtiden skal komme fra dette huset. ------------------------------------------------------------------------------------- PS. Her ser du hvordan Renault Trucks presterte i Norge i 2017, og importørens ambisjoner for 2018: Slik gikk 2017 for Renault Lastebiler over 16 tonn: 6. plass med 49 biler og 1,1 prosent markedsandel. 10 til 16 tonn: 4. plass med 23 biler og 11,9 prosent markedsandel. 7,5 til 10 tonn: 2. plass med 17 biler og 25,4 prosent markedsandel. 3,5 til 7,5 tonn: 7. plass med 3 biler og 1,0 prosent markedsandel. Busser under 17 seter: 5. plass med 30 biler og 5,5 prosent markedsandel.
Slik tror Renault at 2018 blir: Totalmarked: 4.250 over 16 tonn. Egen ambisjon: Totalt 340 biler. 2,6 prosent markedsandel i HDV-segmentet (Heavy Duty Vehicle), 12,5 prosent i MDV (Medium Duty Vehicle) og 5 prosent i LCV (Light Commercial Vehicle).
|