Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
– Vi må selge det vi har, sier Mitsubishi-sjef Rune Gjerstad og svinger ut på isbanen på Dagali-fjellet med kompakt-SUV-en Eclipse Cross, årets nyhet fra Mitsubishi som lanseres i Norge i februar. Bensin, 4x4 og CVT – Det kommer også en dieselvariant med samme 2,2 liter/150 hk motor som i ASX og Outlander, men den tror jeg ikke vil være aktuell i Norge, fortsetter Gjerstad. Gjerstad har brukt de siste årene til å holde styr på køen av kunder som ikke har kunnet få nok av ladehybriden Mitsubishi Outlander, solgt i nær 10.000 nye og 3800 bruktimporterte eksemplarer bare de siste to årene. Mitsubishi-sjefen skulle derfor gjerne sett at Eclipse Cross også var ladbar. Diskuterer PHEV – Spørsmålet diskuteres, men noen beslutning er ikke fattet, sier Ota. Dette oppfatter Gjerstad dithen at den ladbare varianten ikke blir å finne i noe norsk Mitsubishi-lokale før tidligst om et par år. Slik etterspørselen nå er i Europa mener Ota at Eclipse er skreddersydd for europeisk SUV-behov. Derfor lanseres bilen også først i Europa selv om den både er utviklet og produseres i Japan. Dernest slippes Eclipse i Japan og så resten av verden, USA og Russland inkludert. Oppfølger til ASX Naturligvis bærer Eclipse Cross med seg de fleste førerstøttesystemer som varsler fare og som er tvingende nødvendig for å oppnå fem stjerner i Euro NACPs testprogram (fikk 97 prosent for beskyttelse av voksne), men de fleste av dem opptrer dessverre passivt. Men aktiv cruisekontroll, ryggekamera, headupdisplay, dørplater som skjuler dørtersklene, og varme i ratt og i baksete kan heldigvis leveres. Navigasjon, derimot, lastes ned via telefonen (Apple CarPlay eller Android Auto). Berøringsplate a la Lexus – Eclipse peker mot framtiden, fortsetter Gjerstad, slår av antiskrensprogrammet, drar til i snøføyka og håper å selge 500 av den nye bilen i år, med 4x4 / CVT som den sannsynlige bestselgeren . Tvangsstyrt CVT Jeg har ramset opp noen av Eclipse-konkurrentene, men den viktigste og farligste vil utvilsomt være storebror Outlander PHEV. Toppmodellen av Eclipse Cross koster 456.600 kroner. Av dette beløpet forsyner staten seg med 205.000 kroner i engangsavgift. Betydelig større og mer motorsterke Outlander koster mindre – 450 600 kroner med samme utstyrspakke (Intense+) fordi utslippsverdiene for den ladbare er så lave at det kun betales 11 300 kroner i engangsavgift. Det spørs om ikke Gjerstad også i 2018 må bruke mer tid på å skaffe så mange Outlander PHEV til landet som mulig framfor å pushe Eclipse Cross. Dette er likt på alle Eclipse Cross-variantene: * Lengde: 4,41 m
|