Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Edvald har latt høyre hjernehalvdel styre bilvalget – så får det heller være at han har litt høyere kostnader til bil og drivstoff enn han hadde strengt tatt hadde behøvd. Han har heller ikke den mest praktiske bilen blant taxieierne i Odda. Men han har en bil som skiller seg ut – en knallblå Ford Focus RS. Ifølge Ford den eneste taxi-registrerte Focus RS i hele verden. Derfor har de sendt et filmteam til Odda for å forevige taxien i det vakre landskapet. Passer til landskapet Det er to år siden han gikk til innkjøp av bilen – uten verken å ha sett den i levende live eller langt mindre prøvd den på forhånd. Litt av en sjanse å ta når du velger arbeidsplass for flere år fremover. – Jeg har hatt mange Ford Cosworth, og vært veldig fornøyd med dem. De lages dessverre ikke lenger, så Focus RS var det nærmeste jeg kom. Med drift på alle fire og en råtass av en bensinmotor, så kunne ikke det bli feil, sier den blide 36-åringen. (saken fortsetter) Focus RS er en bil med 350 hester som er sportslig og stivt satt opp. Styringen er direkte og motoren er villig. Evald synes imidlertid ikke dette har gått for mye på bekostning av komfort. – Dette er den fjerde drosjen jeg har, og jeg har aldri hatt så komfortable dager bak rattet som nå. RS+en kan kjøres som en banebil, men også som en helt vanlig bil. Det er et kvalitetsstempel, sier han. Hverdagsbil Hva sier kundene til å bli hentet i en RS? – Mange har hørt at om bilen min og ber om å få bli kjørt i den. De blir egentlig veldig begeistret når de ser RS-en. Gromlyden den varter opp med får ofte frem smilet hos passasjerene. Og med denne voldsomme akselerasjonen - blir du bedt om å dra på litt innimellom? – Ja, det gjør jeg jo. Jeg drar den ikke helt ut, men trykker inn gassen såpass at de blir dratt tilbake i setet. Spesielt yngre passasjerer spør gjerne om jeg «kan dra på litt», forteller Evald.
|