Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nederlandske Vlastuin Truck & Trailerservice har åpenbart gjort det til en helt spesiell øvelse å bygge om Scaniaer til snutebiler. Helt siden Scania selv droppet slike modeller, har disse folkene som holder til i noe som heter Renswoude hatt en viss suksess med slike ombygninger. De forteller at de har bygget om rundt femti av den forrige generasjonen, og nå er de i full gang med den nye. Relokert Og så er hele hytta flyttet bakover da, men om snuten er nybygd eller hentet fra en gammel firer-serie, aner jeg ikke. Overgangen mellom originalt og ikke-originalt var imidlertid proft utført. Basis var en S730 Highline tror jeg, men hvorfor aner jeg overhodet ikke. Det må jo være noen som på død og liv vil ha en snute foran seg – så får det ikke hjelpe om det går ut over lastelengden. Og selvfølgelig hadde denne fått en T på slutten av modellnavnet, for å minne om hva som en gang var. Flere tilbydere Oppskriften er åpenbart den samme som Vlastuins, men her var det visst ikke tvil om at det var benyttet en Serie 4 snute som var videt ut for å dekke hele bredde på den nye hytta. Og med en mengde nye plater rundt omkring. Skikkelig arbeid, sa han. Her heter produsenten Brevet, Viriat heter hjemstedet her. Hjemmesiden deres forteller om masse aktiviteter og lange tradisjoner, men det eneste originale jeg finner på Scania er en XXL-hytte, en slags dobbeltkabin som i hvert fall kompenserer for en kortere lastelengde på en nyttig måte Noen snutebil har jeg ikke funnet hos dem, men jeg stoler på min informant. Kanskje, i tillegg til disse to, vi har en stor undergrunns-industri i hele Europa som bygger nye T-Scaniaer. Men hvorfor ser vi dem aldri? Kjører de bare om natten?
|