img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
36 bilder i galleri
Den lille Jaguaren
Jeg åpner døren og ser i det runde, opplyste feltet på bakken en liten jaguar som dilter etter en stor. Det er den lille, E-Pace, jeg nå stiger ut av.

Kall gjerne E-Pace innsteget i Jaguars nyskapte SUV-familie, med minstemann bygd over lesten til Range Rover Evoque hvilket betyr de samme egenutviklede, tverrstilte toliters bensin- og dieselmotorene, ytende 150/180/240 hk (diesel) og 250/300 hk (bensin).

Ikke siden Ford Mondeo-baserte X-Type, tidlig på 2000-tallet, har Jaguar benyttet tverrstilte motorer.

Anonym
Jeg tror Jaguar hadde vunnet på i større grad å ha hentet inspirasjon fra Evoque. Der jeg synes E-Pace drukner i mengden av flotte, tyske kompakt-SUV-er, lyser fortsatt den etter hvert aldrende, men like fullt elegante og særpregede Evoque opp i premiumlandskapet.

Dessuten overrasker det at en så tydelig sportsbilprodusent som Jaguar velger å plassere E-Pace på stylter med over 20 centimeters bakkeklaring. Jeg vet jo hvor viktig vadedybde er for Land Rover / Range Rover, men 50 centimeter for Jaguar? Joda, det er alltid morsomt å forsere elver med vann over panserkanten, men er det der Jaguar skal være? Jeg er slett ikke sikker.

Asfalt derimot, 300 bensinhester og drag til 100 km/t ned mot seks sekunder, passer merkevaren bedre. Og er det noen som burde være i stand til å ta opp konkurransen med Porsche, så mener jeg Jaguar står nærmest.

Hakkete girkasse
Men der er dessverre ikke E-Pace - ikke på grunn av chassiset eller oppsettet, for det holder - men takket være en kranglete nitrinns ZF-girboks som trenger så lang tid på å tenke seg om i automatmodus før den under litt engasjert kjøring skifter, at jeg får tid til å drømme om helt andre biler (Porsche Macan) der jeg kjører på de samme veiene som utgjør etapper i Rally Korsika.

Et kjapt bilbytte til 240 hk diesel endret lite på kassens skifterytme. Først tvunget inn i manuelt modus ble jeg og min co-driver såpass venner med girkassen at vi kunne nyte de over gjennomsnittet underholdende veiene.

Vel hjemme med snø under hjulene og motoreffekten tatt ned til 150 hk, opplevde jeg de samme langsomme skifteintervallene. I hverdagstrafikk handler dette først og fremst om nerdete pirk, men med 300 hester og prislapp som inkludert utstyr raskt passerer millionen, antar jeg at kundene definerer seg som entusiaster med dertil hørende krav til bilen.

Svært stabil
På skikkelig norsk null-vinterføre med blanding av is, snø og slaps slo baby-jaguaren ut klørne og bet seg fast i underlaget på en mer overbevisende og tryggere måte enn jeg hadde forventet av en bil med såpass høyt tyngdepunkt.

F-Pace ga også tydelige signaler om når det var fornuftig å redusere farten.

4,40 meter lange Jaguar E-Pace møter først og fremst konkurranse fra Audi Q3, BMW X1 og X2, Mercedes GLA og nå også Volvo XC40. I dette selskapet har ikke E-Pace noe problem med å hevde seg prismessig, spesielt ikke Norgespakket introduksjonsmodell (selges ut mars) med 150 hk dieselmotor til 599.900 kroner. Prisfordelen på pakken oppgis til 100.000 kroner.

Pakkeløsning
Pakken inneholder blant annet R-sport bodykit, 19 tommer store felger, stort glasstak, elektrisk betjent bakluke, varme i ratt og frontrute samt elektrisk regulbare skinnseter med minne, oppgradert lydanlegg og 360 graders visning av bilens omgivelser, men den mangler kjøling i setene og headupdisplay. Jeg tror det neppe byr på problemer å bli kvitt et par hundre biler før bommen går ned.

Og det er jeg redd den gjør når batterielektriske I-Pace er på plass etter sommerferien. Så uglesett SUV-er uten lademulighet nå er i deler av Norge, og i særdeleshet varianter med dieselmotor, er jeg redd E-Pace lett kan bli en parentes i den norske Jaguar-historien, og i hvert fall inntil den kommer som ladehybrid i 2020.

E-Pace vil naturligvis framstå som tvers gjennom britisk, men husk da at alle biler som skal selges i Kina vil bli bygd der mens produksjonen til resten av verden foregår i Graz i Østerrike. 

Dette er prisene i Norge

Motor

Drivlinje

Transmisjon

Pris fra

150 D

2 WD

6M

466 900

150 D

4 WD

6M

509 900

150 D

4 WD

9A

555 900

180 D

4 WD

6M

521 900

180 D

4 WD

9A

577 900

240 D

4 WD

9A

744 900

250 B

4 WD

9A

648 900

300 D

4 WD

9A

789 900

 

Jaguar E-Pace 150D R-Dynamic SE 4x4

Motor:

1999 R4 dieselturbo

Effekt:

150 hk

Moment:

380 Nm

Drivlinje:

9A – 4x4

Mål LxBxH:

440 x 198 x 165 cm

Akselavstand:

268 cm

Bakkeklaring:

20,4 cm

Egenvekt:

1768 kg

Bagasjerom:

577 - 1234 liter

Aks. 0-100 km/t:

10,7 sek.

Toppfart:

194 km/t

Oppgitt forbruk:

0,55 l/mil

CO2:

147 g/km

Pris fra:

Kr 599 900*

På plass i Norge:

* Kampanjepris ut mars.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer