Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kall gjerne E-Pace innsteget i Jaguars nyskapte SUV-familie, med minstemann bygd over lesten til Range Rover Evoque hvilket betyr de samme egenutviklede, tverrstilte toliters bensin- og dieselmotorene, ytende 150/180/240 hk (diesel) og 250/300 hk (bensin). Ikke siden Ford Mondeo-baserte X-Type, tidlig på 2000-tallet, har Jaguar benyttet tverrstilte motorer. Anonym Dessuten overrasker det at en så tydelig sportsbilprodusent som Jaguar velger å plassere E-Pace på stylter med over 20 centimeters bakkeklaring. Jeg vet jo hvor viktig vadedybde er for Land Rover / Range Rover, men 50 centimeter for Jaguar? Joda, det er alltid morsomt å forsere elver med vann over panserkanten, men er det der Jaguar skal være? Jeg er slett ikke sikker. Asfalt derimot, 300 bensinhester og drag til 100 km/t ned mot seks sekunder, passer merkevaren bedre. Og er det noen som burde være i stand til å ta opp konkurransen med Porsche, så mener jeg Jaguar står nærmest. Hakkete girkasse Et kjapt bilbytte til 240 hk diesel endret lite på kassens skifterytme. Først tvunget inn i manuelt modus ble jeg og min co-driver såpass venner med girkassen at vi kunne nyte de over gjennomsnittet underholdende veiene. Vel hjemme med snø under hjulene og motoreffekten tatt ned til 150 hk, opplevde jeg de samme langsomme skifteintervallene. I hverdagstrafikk handler dette først og fremst om nerdete pirk, men med 300 hester og prislapp som inkludert utstyr raskt passerer millionen, antar jeg at kundene definerer seg som entusiaster med dertil hørende krav til bilen. Svært stabil F-Pace ga også tydelige signaler om når det var fornuftig å redusere farten. 4,40 meter lange Jaguar E-Pace møter først og fremst konkurranse fra Audi Q3, BMW X1 og X2, Mercedes GLA og nå også Volvo XC40. I dette selskapet har ikke E-Pace noe problem med å hevde seg prismessig, spesielt ikke Norgespakket introduksjonsmodell (selges ut mars) med 150 hk dieselmotor til 599.900 kroner. Prisfordelen på pakken oppgis til 100.000 kroner. Pakkeløsning Og det er jeg redd den gjør når batterielektriske I-Pace er på plass etter sommerferien. Så uglesett SUV-er uten lademulighet nå er i deler av Norge, og i særdeleshet varianter med dieselmotor, er jeg redd E-Pace lett kan bli en parentes i den norske Jaguar-historien, og i hvert fall inntil den kommer som ladehybrid i 2020. E-Pace vil naturligvis framstå som tvers gjennom britisk, men husk da at alle biler som skal selges i Kina vil bli bygd der mens produksjonen til resten av verden foregår i Graz i Østerrike.
* Kampanjepris ut mars.
|