img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
79 bilder i galleri
Sprinter til 2,5 milliarder euro!
Når Road and Track er invitert til varebilintroduksjon i Tyskland, når selveste toppsjefen i konsernet, Dieter Zetsche er på plass, og når en varebil blir presentert med et infotainment-program som går utenpå S-klassen, forstår man at noe er i ferd med å skje.

Det dreier seg om nye Sprinter. Og det dreier seg om andre trinn i en ganske smart tre-trinns introduksjon. Vi har allerede hilst på deler av oppskriften og deler av interiøret. Nå er det hele bilen vi møter. Og til sist blir det prøvekjøring.

Men vi kan nok være enige om at den såkalte tredje generasjon fortjener litt oppmerksomhet. (Såkalt, fordi historien går enda lengre tilbake enn til «første» generasjon, noe også en litt pinglete historisk kavalkade på to biler viste)

Bred appell
Og den fortjente oppmerksomhet fra personbilfraksjonen også, fordi grensene til de grader er i ferd med å viskes ut.

Velegnet som minibuss har den forrige generasjonen vist seg å være lenge, men disse store bilene begynner jo også å få skikkelige limousine-oppgaver og limousine utstyr.

Dessuten er det en annen personbilrelatert assosiasjon hos den nye bilen. Volker Mornhinweg, sjefen for varebilavdelingen, sa det vel egentlig ganske klart: Nå Skal Fiat Få Konkurranse – selv om han ikke brukte akkurat de ordene.

– Takket være forhjulsdrift har vi gitt påbyggerne mye større frihet. I bobilmarkedet er mer enn 90 % av bilene forhjulsdrevet. Dette markedet vokser hele tiden. Bare her i Tyskland økte dette markedet fra under to milliarder euro i 2009 til fire milliarder i 2016. Dette er et markedspotensial vi gjerne vil kjempe for.

Papirløst
Det var nesten en lettelse å høre at det var en bil de hadde bygget, en bil som til og med kunne brukes til noe så prosaisk som senger oppå hjulene. For hovedbudskapet var egentlig at dette ikke var en bil, men et nav i en helt ny verden av oppkoblede logistikk-tjenester.

Her skal arbeidsdagen være så papirløs som mulig, og sjåfør og flåtesjef skal til enhver tid ha oversikt over bilstatus, bil-logistikken, vedlikehold- eller reparasjonsmanagement, og en elektronisk kjørebok skal hele tiden oppdateres.

All logistikk skal styre over Skyen, og føreren skal kunne gjøre bruk av MBUX – et multimediasystem som går utenpå alt som selv de dyreste Mercedes personbilene kan vise (foreløpig). 

Et 10,25 tommers display skal vise det meste, Mercedes har faktisk bukket under og sagt ja til en berøringsskjerm. Men i tillegg har man to berøringsplater på rattet og en stemmestyringsfunksjon, der Alexa og søstrene hennes, er de rene nybegynnere.

Det ble i det hele tatt såpass voldsomt med elektronikk-overload ved presentasjonen at det var en ren nytelse å konsentrere seg om en «vanlig» varebil som ikke bare nøyde seg med et enkelt digitalt dashbord, men som til og med hadde H7 lamper i frontlyktene sine.

Fleksibilitet
Men også her er vi inne på noe av det nye ved denne modellen. Alle valgmulighetene. 1700 varianter snakkes det om, med lengder og høyder for forhjulsdrift og bakhjulsdrift og firehjulsdrift, og i tillegg kommer alle drivlinjene og alle utstyrsvariantene. Ikke rart selgerkorpset må kurses i mange måneder før de får anledning til å selge den første bilen.

Og når det blir, og til hvilken pris, aner vi foreløpig ikke for Norge.

Men vi vet at akkurat som i Tyskland hadde Sprinter et veldig godt år, selv i fjor da alle visste at den sang på siste vers. Den slo riktignok ikke salgstallet fra 2016, men det var ikke langt fra. I Tyskland satte modellen ny salgsrekord med mer enn 200.000 -flere enn noensinne.

Totalt har det vært solgt 3,4 millioner sprintere siden premieren i 1995, den produseres i USA og Argentina, og selges over hele verden. Ikke rart den nye fortjente en investering på 2,5 milliarder euro, og ikke rart den fikk massivt spotlight ved lanseringen.

Vi kommer til å bli mer konkrete senere, etter å ha kjørt den og etter at den kommer til Norge, men la det være nevnt at vi snakker om inntil 17 kubikkmeter lasterom. 5,5 tonn last og 3,5 tonn tilhengervekt. Når det gjelder sitteplasser kan du få alt mellom en og 20 personer. 

Tre lengder, tre akselsavstander og tre høyder ligger i katalogen. Du velger mellom en 2,1-liters diesel og en 3-liters. Fra 114 til 190 hk. Alle med em AdBlue tank på 22 liter.

Lange serviceintervall
Drift omtrent hvor du vil, via en rekke forskjellige girkasser. Og de fremhever de nye serviceintervallene: 60.000 km for bakhjulsdrift, 40.000 for de som trekker foran.

En elektrisk modell vil også komme. Men ikke før neste år. Mens den nye kommer i sommer. Slik den sto ved presentasjonen hadde den forhjulsdrift, men det et ikke noe i veien her for å gjøre den bakhjulsdreven eller sågar firehjulsdrevet. 

Men lederne var ganske klare på at «Nå holder det ikke lenger bare med en bra bil. Den nye Sprinteren må være et multitalent som er mer enn summen av dens deler og egenskaper. Med nye nett-tjenester og en ny telematikk-generasjon, vil den bli en komplett løsning for de forskjelligste transport- og mobilitets-oppgavene», lovte Volker Mornhinweg.

Det blir mer om den nye Sprinteren i neste utgave av Yrkesbil om noen uker.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer