Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Sprinter til 2,5 milliarder euro! Når Road and Track er invitert til varebilintroduksjon i Tyskland, når selveste toppsjefen i konsernet, Dieter Zetsche er på plass, og når en varebil blir presentert med et infotainment-program som går utenpå S-klassen, forstår man at noe er i ferd med å skje. |
||||||||||||||||
Det dreier seg om nye Sprinter. Og det dreier seg om andre trinn i en ganske smart tre-trinns introduksjon. Vi har allerede hilst på deler av oppskriften og deler av interiøret. Nå er det hele bilen vi møter. Og til sist blir det prøvekjøring. Men vi kan nok være enige om at den såkalte tredje generasjon fortjener litt oppmerksomhet. (Såkalt, fordi historien går enda lengre tilbake enn til «første» generasjon, noe også en litt pinglete historisk kavalkade på to biler viste) Bred appell Velegnet som minibuss har den forrige generasjonen vist seg å være lenge, men disse store bilene begynner jo også å få skikkelige limousine-oppgaver og limousine utstyr. Dessuten er det en annen personbilrelatert assosiasjon hos den nye bilen. Volker Mornhinweg, sjefen for varebilavdelingen, sa det vel egentlig ganske klart: Nå Skal Fiat Få Konkurranse – selv om han ikke brukte akkurat de ordene. – Takket være forhjulsdrift har vi gitt påbyggerne mye større frihet. I bobilmarkedet er mer enn 90 % av bilene forhjulsdrevet. Dette markedet vokser hele tiden. Bare her i Tyskland økte dette markedet fra under to milliarder euro i 2009 til fire milliarder i 2016. Dette er et markedspotensial vi gjerne vil kjempe for. Papirløst Her skal arbeidsdagen være så papirløs som mulig, og sjåfør og flåtesjef skal til enhver tid ha oversikt over bilstatus, bil-logistikken, vedlikehold- eller reparasjonsmanagement, og en elektronisk kjørebok skal hele tiden oppdateres. All logistikk skal styre over Skyen, og føreren skal kunne gjøre bruk av MBUX – et multimediasystem som går utenpå alt som selv de dyreste Mercedes personbilene kan vise (foreløpig). Et 10,25 tommers display skal vise det meste, Mercedes har faktisk bukket under og sagt ja til en berøringsskjerm. Men i tillegg har man to berøringsplater på rattet og en stemmestyringsfunksjon, der Alexa og søstrene hennes, er de rene nybegynnere. Det ble i det hele tatt såpass voldsomt med elektronikk-overload ved presentasjonen at det var en ren nytelse å konsentrere seg om en «vanlig» varebil som ikke bare nøyde seg med et enkelt digitalt dashbord, men som til og med hadde H7 lamper i frontlyktene sine. Fleksibilitet Og når det blir, og til hvilken pris, aner vi foreløpig ikke for Norge. Men vi vet at akkurat som i Tyskland hadde Sprinter et veldig godt år, selv i fjor da alle visste at den sang på siste vers. Den slo riktignok ikke salgstallet fra 2016, men det var ikke langt fra. I Tyskland satte modellen ny salgsrekord med mer enn 200.000 -flere enn noensinne. Totalt har det vært solgt 3,4 millioner sprintere siden premieren i 1995, den produseres i USA og Argentina, og selges over hele verden. Ikke rart den nye fortjente en investering på 2,5 milliarder euro, og ikke rart den fikk massivt spotlight ved lanseringen. Vi kommer til å bli mer konkrete senere, etter å ha kjørt den og etter at den kommer til Norge, men la det være nevnt at vi snakker om inntil 17 kubikkmeter lasterom. 5,5 tonn last og 3,5 tonn tilhengervekt. Når det gjelder sitteplasser kan du få alt mellom en og 20 personer. Tre lengder, tre akselsavstander og tre høyder ligger i katalogen. Du velger mellom en 2,1-liters diesel og en 3-liters. Fra 114 til 190 hk. Alle med em AdBlue tank på 22 liter. Lange serviceintervall En elektrisk modell vil også komme. Men ikke før neste år. Mens den nye kommer i sommer. Slik den sto ved presentasjonen hadde den forhjulsdrift, men det et ikke noe i veien her for å gjøre den bakhjulsdreven eller sågar firehjulsdrevet. Men lederne var ganske klare på at «Nå holder det ikke lenger bare med en bra bil. Den nye Sprinteren må være et multitalent som er mer enn summen av dens deler og egenskaper. Med nye nett-tjenester og en ny telematikk-generasjon, vil den bli en komplett løsning for de forskjelligste transport- og mobilitets-oppgavene», lovte Volker Mornhinweg. Det blir mer om den nye Sprinteren i neste utgave av Yrkesbil om noen uker.
|