img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
48 bilder i galleri
Ny Ceed med nytt navn
Så er den nye Ceed på plass. Og – nei – det er ikke skrivefeil, tredje generasjon har endelig mistet apostrofen.

«Hvorfor ikke kalle den CEEED da», spurte jeg Vladislav Alexis. Han jobber med markedsføring i KIA-hovedkvarteret i Frankfurt og har vært med der lenger enn de fleste. I hvert fall siden første Cee’d dukket opp for 12 år siden.

Og husker at navnet ble valgt for å markere at dette var et ekstremt europeisk produkt, konstruert, designert og produsert i Europa. Derfor brukte man den franske betegnelsen på EU, CEE, i navnet, samtidig som man ville legge på ED – for Europeisk Design. 

Men den gangen syntes man nok et Ceeed ble for mye, derfor apostrofen. Men nå – hvorfor ikke? CEEED vil jo vekke litt oppsikt, og det var vel også hensikten med den opprinnelige apostrofen.

Akkurat det hadde ikke en gang vært opp til diskusjon, kunne Alexis fortelle meg.

Men det var åpenbart mye annet som ble diskutert i forkant av denne nye bilen. Man diskuterte sikkert også om den i det hele tatt skulle produseres. For greie småbiler uten en fargerik rekke alternative drivlinjer, er liksom ikke akkurat i skuddet nå.

Kompakte SUV-er?

Ja.

Hybrider?

Tjaaaa.

Batterielektriske?

Definitivt.

Men en forholdsvis udramatisk fem-dørs (tre dørs er i hvert fall lagt helt død) hvor du har valget mellom tre bensinmotorer og en diesel, samt to forskjellige transmisjonsalternativer, er ikke det hotteste i Europa nå.

Men jeg regner med at KIA vet hva de gjør. De har bygget 1,3 millioner Cee’der siden starten, og har utvilsomt en finger på pulsen til dette spesielle publikumet.

Cee’d sto for 16 % av det totale Euro-volumet til KIA i fjor og har, sammen med Sportage, vært produsentens bestselger side 2012. 

Fundament
Og hør på Alper Celik, han har jobbet med dette nye Ceed-prosjektet lenger:

«Dessuten har altså den utgående modellen vært et vesentlig våpen i det fantastiske fjoråret der vi økte med meget mer enn totalmarkedet økte med. Og 2017 endte med et volum på mer enn det dobbelte av det vi hadde i 2006, da Cee’d var ny. I løpet av denne perioden har KIAs markedsandel økt fra 1,5 til 3 %.»

«Men det er noe annet, veldig viktig, med Cee’d – eller Ceed – også,» sier han. «Sportage er en kjempesuksess, og navnet er ekstremt godt kjent. Problemet mitt er at altfor få forbinder Sportage med KIA. Cee’d, derimot, hvis du spør folk så vet de at det er en KIA – hvis de kjenner navnet i det hele tatt.»

For Celik er det viktig med eksponering, og jo flere sammenhenger han får plassert KIA i, jo bedre. «For vi har jo ikke akkurat tenkt å stanse på 3 %», sier han.

Han vet nok hva han snakker om. Tidligere Toyota Europe-mann, med ansvar blant annet for Corolla. «I starten hadde vi ikke Cee’d på radaren i det hele tatt, men det tok ikke lang tid før vi skjønte at dette var alvor», forteller han nå.

Stevnemøte
Jeg møtte den nye bilen mutters alene i den store presentasjonshallen til KIA i Frankfurt. Jeg kunne se, ved å lese på knappene, at her fantes omtrent alle de støtte- og sikkerhets-assistenter som fantes.

Han som ga meg en kopp kaffe fortalte at det var full massasje og varme og kjøling i alle setene, foran og bak.

Selv kunne jeg slå fast at det var nok en skjerm inni der, men fremdeles tilhører KIA det beherskede gjenget som aldri har forstått hva som er galt med godt plasserte brytere. Og de jeg trykket på hadde en meget tilfredsstillende klikke-reaksjon. Så deilig det er med positive brytere i stedet for døde berøringsskjermer.

Jeg aner ikke noe konkret om drivlinjer (båndbredde på 100 til 140 hk, kanskje), og målene fikk jeg ad bakveier. Samme akselavstand som før, 265 cm, men på den helt nye K2-plattformen.

Bedre plassutnyttelse
Overhenget foran er 20 mm kortere, bak er det 20 mm lengre – hvilket høres ut som samme total-lenge og som det så ut som om bagasjerommet hadde tjent på.

Den er lavere enn den utgående og måler nå 145 cm i den retningen. Mens bredden har økt med 20 mm.

Men siden jeg var ganske ensom der fikk jeg ikke prøvd om den var blitt romsligere rundt skuldrene. Hadde vi vært flere kjente sammen, kunne vi nok prøvd, men jeg tror ikke jeg kunne gitt deg noe svar da heller.

Moderne opplyst i alle hjørnene, linjer som ikke er vulgære eller offensive, men i forhold til Proceed-konseptet som ble vist i Frankfurt, er den forholdsvis konservativ.

«Men det stopper ikke der», lovet herrene meg. Både Alexis og Celik fortalte at det skulle komme enda en versjon til Genève, men hva det skulle bli nyttet ikke å spørre om.  Stasjonsvogn? En skikkelig hot hatch? En kompakt SUV? En sports coupé?

Aner ikke. Vi vet det om to uker. Imens kan du vente på kommende utgave av BIL, rett rundt hjørnet, der kan du lese mer om nye Ceed.

PS!
Det snakkes ikke prognoser hos KIA, men jeg hørte noen nevne 100.000. Et aktuelt salgsmål. Cee’d-rekorden er til nå på 98.000 på ett år.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer