img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Farvel til høy auksjonspris
Spekulantene kan umulig like det. Jaguar bygger flunkende nye D-typer, og det ble bråstopp for ekstreme auksjonsverdier.

For tre år siden bygde Jaguar seks nye lettvekts E-typer – en modell fra 1963 som den gang var så lite interessant at de ikke ble ferdige med den serien de hadde planlagt. Folk ville ikke ha den.

Det skal jeg si de ville nå.

Så var det historien om de ni XKSS-bilene som ikke ble bygd fordi fabrikken brant i 1957.

Denne historien handler altså om noe så utrolig at D-typen ble uselgelig, og Bill Lyons, Jaguar-sjefen, fikk en god ide. Han tok 25 av de siste uselgelige og bygde dem om til ganske hårete gatebiler.

De rakk å få ferdig 16 stykker før resten ble totalskadet i brannen. Hva var da mer naturlig enn å fortsette lettvekts-E-Type suksessen. Jovisst snakker vi håndbygd, men vi snakker også priser på 1 – 1 ½ million pund her. Noe ble garantert igjen på bunnlinjen.

Og nå er de i gang med D-Typen igjen. De fant nemlig ledige chassisnummer fra 1955. Hundre biler hadde de planlagt den gangen, det ble imidlertid bare 75.

Jeg aner ikke hvor ofte jeg har stått og beundret en D-Type. Et fullkomment mesterstykke – særlig de som var utstyrt med finne. Signert Malcolm Sayer – en genial ex-Bristol designer. Like god på aerodynamikk som vakre linjer.

Og så var jeg på Retromobile for noen dager siden og kunne beundre en flunkende ny D-type som sto på Jag/LR-standen.

Perfekt, så den ut, hele veien.

Men så kan man lure – hva gjør dette for merket?

Mytisk
Noe av det som gjør for eksempel Ferrari så mytisk eksklusiv, er jo gammelbilene deres.

Jeg er ganske kynisk der, mange av de gamle bilene ser jeg på som en fantastisk motor koblet til et tredjeklasses chassis. Vi satt på skai-seter med løse ledninger hengende og slengende under dashbordet. 

I dag er de über-perfekte og selges for milliarder på auksjoner. Men det er vel ikke bilen som har slik verdi? Det er vel myten? Og den speiles selvfølgelig i de nye bilene også, og rettferdiggjør priser som gjør at det er vel ingen bilfabrikk som har bedre resultatmargin enn Ferrari.

Ekte varer
Jaguar har også kunnet sole seg i fantastiske auksjonsresultater. 

2 millioner dollar for den siste XKSS som ble solgt på auksjon for eksempel. SÅ langt tilbake som i 2005, på Pebble Beach.

For ikke å snakke om D-Typen. Vinneren av Le Mans i 1956 ble solgt i Monterey i 2016 for nesten 22 millioner dollar – den gang var det rekord for en engelsk bil, og er det ennå for alt jeg vet (skjønt det er et eller annet med en Aston Martin som svever i bakholdet).

Det er klart at slike glimt inn i en Jaguar-virkelighet de færreste av oss har muligheter til å delta i, er med på å bygge en myte.

(saken fortsetter)

Positivt eller negativt?
Men etter at Jaguar først fortalte om sine nye XKSS, og deretter at de skulle dra i gang D-Type igjen, har det vært bråstopp i Jag-sensasjonene på auksjoner.

Den første XKSS som skulle selges i full offentlighet, auksjon på Amelia Island i fjor, var ventet å nå 13 millioner dollar. Den kom ikke en gang til auksjonen.

Og vi har sett tre D-typer som ikke nådde reservepris på de auksjonene de dukket opp på. Blant annet en som nylig hadde tilhørt Bernie Ecclestone.

Og den siste, som til og med var kjørt av Stirling Moss på Le Mans i 1954, endte 2,2 millioner dollar under reserveprisen på 12 millioner dollars.

Egentlig er det vel positivt at en del av disse oppblåste verdiene sprekker, selv om det ikke akkurat gjør disse juvelene mer tilgjengelige for «vanlige» entusiaster. Men jeg lurer på hva det gjør med metaverdiene i Jaguars merkevare.

Er det mer spektakulært at deres kunsthåndverkere klarer å reprodusere 50-tallet mesterstykker så perfekt, enn at de en gang bygde biler som nødvendigvis må oppfattes som fantastiske – fordi folk betaler så mye for dem i dag?

For alt jeg vet er alle de 25 bilene der kjølen er lagt, allerede solgt. Kundene, som åpenbart gjør et kupp en flunkende ny bil til en pris som er en tidel av legendeprisen, kan velge mellom longnose-versjonen, den som sto i Paris, og shortnose.

Og hvis du lurer på hva greia egentlig er, så er dette altså en bil som også har vunnet Le Mans tre ganger – det alene er nok til heltestatus.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer