Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det var vel ikke SÅ mange som tok turen bortom et hjørne i den lite prestisjetunge Hall 9 på Frankfurt-utstillingen i fjor. Det som sto der så umiddelbart ut som en 16 årings våte drøm. Og da jeg snakket med dem, hørtes det enda villere ut. De hadde altså en elbil som så helt hinsides ut, og den skulle de bruke til å kjøre fort med. «Vi har regnet ut at nulltilhundre på to sekunder vil kreve 320 kW» ble jeg omhyggelig fortalt. «Så vi bruker to små 40 kW motorer på drivhjulene, men vi har utviklet et fullstendig nytt spennings-kontroll-system som gjør at vi kan trekke ut 160 kW fra hver av disse motorene.» Erstatter trege batterier «Derfor kom vi opp med noe helt nytt. Vi bruker superkondensatorer som lades med regenerativ energi fra bremsene.» Og denne øyeblikkelige strømmen av strøm til firehjulsdriften regulerer de da med et system der ting skjer hvert 10.000-dels sekund. Siste fun fact som ble lagt til er at dette skal skje på innsiden av 30 meter! Skeptisk Nå har de altså prøvd seg, og nådd målene – forteller en begeistret bulletin fra Aspark i Tokyo. (saken fortsetter) Prøvebane i Tochigi, der gjorde de 0-100 på 1,89 sekunder den 11. februar. De forteller ikke noe om de kunne nøye seg med 30 meter, eller om de trengte mer (det burde jeg egentlig kunne regne ut) – men de lover i hvert fall at vi skal ses igjen på Paris-utstillingen til høsten. Moro med folk som følger opp gamle møter, og som gjennomfører det de lover. Det skal bli spennende å følge disse folkene videre. PS! But at this stage, our engineers progressing development and our main goal are that to produce perfect performance and fastest electric supercar to our costumers”.
|