Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dette er de første Scaniaene av den nye generasjonen som er på plass utenfor Europa. Modellene debuterte på bilutstillingen i Tokyo i oktober, og Okawa Unyu, en mellomstor transportør, kjøpte den første for å prøve den ut. Selv om den har vært vist offentlig, foretrakk Scania å kamuflere den (mer oppmerksomhet på den måten kanskje) og bilen har blitt kjørt av 36 år gamle Takashi Tamura. «Jeg har jobbet hos Okawa Unyu siden jeg startet med dette for 16 år siden», forteller Tamura, «og nå er det altså denne jeg har kjørt den siste tiden. Det er for tidlig for å kunne si noe skikkelig om denne bilen, men så langt syns jeg det et praktfullt kjøretøy», sier han. Litt bakgrunn for egne meninger har han, selskapet hans har mer enn 1000 biler og hengere. Mikael Lindner, sjefen for Scania Japan, står i spissen for en gruppe Scania-teknikere som følger disse første kilometerne på japanske veier. «Det vi får ut her er ekstremt viktig informasjon som vi skal bruke når vi setter i gang med den japanske godkjenningsprosessen for våre nye biler», sier han. «Å lansere nye produkter her kan være en lang og komplisert prosess». Bilene brukes også på en helt annen måte enn i Europa. Japan består blant annet av 7.000 øyer, mange fjell og landets befolkning på 127 millioner mennesker er klemt sammen på bare fire prosent av plassen. Det betyr broer og det betyr tunneler, og det betyr masse bompenger, og – ikke minst – betyr det ofte at man skal gjennom byer – både små, trange landsbyer og metropol-områder. Men det betyr også operasjoner vi kanskje ikke er så vant til. For nylig fant man en annen, flunkende ny, R 450 på en stille gårdsplass i skyggen av Fuji-fjellet. Bilen skal frakte Suntory Whisky over hele landet, men først måtte den renses for alle onde ånder. Stedet var rett ved Nirasaki Honchos hovedkontor. Det er de som har kjøpt bilen. Transportselskapet er nesten 100 år gammelt og startet med å frakte silke og ris fra Nirasaki-området til Keiserens palass i Tokyo. Men uansett hvor moderne og fremtidsrettet de er må en ny bil, og sjåføren, velsignes av en Shinto prest. Og når han kommer fra Lotus Sutra templet som ble grunnlagt i 1274, er det klart at noen tradisjonelle innslag hører med. Bønner og offer av salt og sake til Shinto-guddommene og synging av bilens registreringsnummer med trommer som bakgrunn. Og selv om prestens stemme begynte å sprekke etter en times tid, var det allikevel nok tilbake til at han kunne velsigne både de fire sjåførene og bilen deres. Og Scania er enda litt nærmere et skikkelig nærvær på japanske landeveier.
|