img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img
2 bilder i galleri
Grønt lys for raskere registrering av tungbiler
Lastebilbransjen jubler: Endelig skal Statens vegvesen innføre sentralisert, elektronisk dokumentkontroll for enkeltgodkjenning av tunge kjøretøy. Med det skal prosessen bli raskere og mer rettferdig.

– Dette er en stor seier for oss, sier Knut Martin Breivik til YrkesBil.no.

Han er fagsjef for forhandler- og verksteddrift i Norges Bilbransjeforbund (NBF). Det var de som tilbake i april 2013 tok initiativ overfor Statens vegvesen for å få en mer effektiv og rettferdig registreringsprosess. Siden har også Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Påbyggergruppen vært med på å jobbe frem en løsning.

Det har tatt tid, men nå er Breivik glad for at prosessen omsider går fra prosjekt- og pilotfase, over i virkelig produksjon. 5. mars starter nemlig utrullingen av den nye registreringsordningen. I første omgang til de forhandlere som har vært med på pilot og test.

– Dette vil gjøre enkeltgodkjenning ekstremt mye enklere, og prosessen vil ta mindre tid for både bransjen og Statens vegvesen. Vi må gi honnør til veivesenet som har vært både lydhøre og offensive når prosjektet først kom i gang, sier Breivik.

Veivesenet anslår selv at de vil spare inn 327 dagsverk, og at bransjen potensielt kan spare 1.664 dagsverk, på endringene.

Forskjellsbehandling
Egentlig skulle det vel vært en selvfølge at identiske busser og lastebiler får samme behandling uansett hvilken trafikkstasjon de fremvises for registrering. Men det har langt ifra vært tilfellet, noe bransjen har klaget over lenge og veivesenet har innrømmet.

Mange påbyggere, importører og forhandlere av tunge kjøretøy har i årevis vært frustrert over en tungrodd godkjenningsprosess, med ulik tolking og praktisering av regelverket.

Det er velkjent at fremlagt dokumentasjon har blitt tolket ulikt ved forskjellige kontrollsteder, og at flere som skal vise et kjøretøy derfor selektivt velger kontrollstasjoner. Historiene er mange om de som gjerne kjører mange mil omvei – forbi de «utfordrende» kontrollstasjonene – for å komme til en kontrollstasjon man har bedre dialog med.

En enkeltgodkjenning innebærer som kjent både kontroll av dokumenter og teknisk kontroll av kjøretøyet i hall. I dag gjøres disse kontrollene samtidig på trafikkstasjonen.

I den nye ordningen er enkeltgodkjenningen todelt: Her sender den som skal registrere et kjøretøy inn elektroniske dokumenter og bilder av kjøretøyet til en sentralisert kontrollenhet. Når dokumentasjonen er godkjent kan kjøretøyet fremvises i hall – hvor det kontrolleres at alt samsvarer med dokumentasjonen.

– Ved å først godkjenne dokumentene sentralt, unngår man at importører eller forhandlere kjører bomtur og fremstiller kjøretøyet ved en trafikkstasjon uten at dokumentene er i orden, og kanskje blir sendt «hjem» igjen for å skaffe rett dokumentasjon, og så må tilbake for etterkontroll, sier Breivik.

Tre hovedmål
Senioringeniør Bjørn Inge Olberg ved kontor for kjøretøygodkjenning og registrering i Statens vegvesen Vegdirektoratet forklarer at de med den nye ordningen har tre hovedmål:

– Det er økt likebehandling, større grad av forutsigbarhet og mer effektivitet, sier han til YrkesBil.no.

For bransjens del vil dette si:

• Ikke tilpasse dokumentasjon opp mot ønsket trafikkstasjon

• Like kjøretøy fremvist på forskjellige trafikkstasjoner får samme vedtak

• Samme krav til kjøretøyets byggemønster

• Dokumentasjonens omfang og innhold optimaliseres

For etaten vil dette si:

• Økt effektivitet i godkjenningsprosessen

• Bedre omdømme

• Økt kvalitet på de vedtak som fattes

Knapt etterkontroller
Når det gjelder effektivitet viser Olberg til at med dagens enkeltgodkjenning blir 14 prosent av kjøretøyene som fremvises underkjent, og må tilbake for etterkontroll. Dette koster penger og tar mye tid. Nå forventer både bransjen og Statens vegvesen at tallet skal betydelig ned.  

– Erfaringen fra pilotprosjektet med den nye sentraliserte dokumentkontrollen og påfølgende hallkontroll, viser at kun 0,2 prosent – i praksis ingen – kjøretøy må tilbake til stasjonen for etterkontroll, sier Olberg.

5. mars åpnes altså den nye permanente registreringsordningen for de ni bransjeaktørene og de seks kontrollstasjonene som har deltatt i pilotprosjektet. Deretter skal alle landets trafikkstasjoner innlemmes i systemet etappevis med mål om å inkludere alle i løpet av første halvdel i 2019.

Ansvarlig enhet for drift og gjennomføring er Statens vegvesen Region vest.

 

Ordningen gjelder for følgende kategorier kjøretøy:

• M3 Buss (Tillatt totalvekt over 5.000 kg og minst 10 sitteplasser)

• N2 Lastebil (Tillatt totalvekt over 3.500 kg, men maks 12.000 kg)

• N3 Lastebil (Tillatt totalvekt over 12.000 kg)

• O3 Tilhenger (Tillatt totalvekt over 3.500 kg, men maks 10.000 kg)

• O4 Tilhenger (Tillatt totalvekt over 10.000 kg)

 

Disse deltok i pilotprosjektet:

Region sør og Region øst i Statens vegvesen:

• Drammen trafikkstasjon

• Tønsberg trafikkstasjon

• Hønefoss trafikkstasjon

• Hafslund trafikkstasjon

• Jessheim trafikkstasjon

• Gjøvik trafikkstasjon

 

Bransjedeltakere:

• Norsk Scania AS

• Volvo Norge AS, Volvo Truck Center

• Volmax AS, Borgeskogen

• Volmax AS, Østfold

• Bertel O. Steen Vare-Last-Buss AS, Lørenskog

• Bertel O. Steen Buskerud AS

• Maur Bilpåbygg AS

• SKAB Norge AS

• Nor Slep AS

• Ekeri Norge AS

• Limetec Norge AS

**Du kan lese mer om ordningen i YrkesBil nr. 3**

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer