Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den med fire dører og lasteplan har vi vært innom før. Den har vært teaset med noen ganske slørete photoshop-produkter, men akkurat nå kom det dalende en skisse av bilen i profil. Fremstillingen har et skikkelig konseptuelt preg, men dersom halvparten stemmer blir dette den stiligste pickupen på markedet – i hvert fall dersom vi holder noen av de råeste amerikanerne ute. Det vil si, jeg holder pusten litt, for de antydningene av ganske skarpe skjerm-markeringer vi ser på skissen, kan også bli katastrofale hvis de ikke håndteres med forsiktighet. Uansett, vi kan godt love en pickup med sterkere utvendig personlighet enn X-en fra Mercedes. Det antydes altså at den skal hete Musso. Vi har hatt Musso i Norge før, rett før årtusenskiftet kom den. Pickup også da, og den endte med 316 eksemplarer før Actyon overtok i 2002. Den klarte 721 eksemplarer på fem, seks år. Vi snakker nok om mye Rexton i denne modellen, ned til 2,2 liters dieselen. Ifølge den nye SangYong-importøren, et selskap i Autoindustri-familien, som også importerer Subaru, ventes Musso pickup til Norge i løpet av våren. Noen diesel kommer vi ikke til å finne i den andre nye modellen som kommer til å dukke opp hos dem i Genève. e-SIV heter den – Ssangyong har aversjon mot å kalle SUV-ene sine for SUV – og her betyr navnet noe så enkelt som elektrisk smart interface vehicle (hva nå det måtte bety). Den er rettet direkte mot blink, avansert, men litt tilbakeholdende design, typisk SUV-profil og en el-oppskrift som ville gjort det enda mer problematisk for Teslas Model 3. Dersom SsangYongen hadde vært på markedet i dag. Det er den ikke, og det kan fremdeles ta tid. Selskapets første elektriske konseptbil ble vist i 2010. KEV1 het den. Deretter har vi hatt KEV2 (året etter), x-XIV i 2012, og en elutgave av Tivoli for to år siden. Så denne er kanskje også noe vi (og forhandlerne) bare kan fortsette å drømme om. Men for ordens skyld: drømmen måler 446 x 187 x 163 cm, på 268 cm akselavstand. 140 kW som driver et eller annet, aner ikke i hvilken ende – og 150 km/t og 450 km. Ikke samtidig, sannsynligvis. Synd det bare er en drøm. Eller? PS! - Det skyldes at Rexton er en bedre innarbeidet begetgnelse enn Musso i Europa, sier Stian Thrane hos den norske importøren. Han legger til at bilen er klar for Norge i løpet av andre halvår 2018.
|