Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
At det skulle komme en elektrisk versjon av Citaro har vært en dårlig skjult «hemmelighet» lenge. Men samtidig som mange av konkurrentene har rullet ut den ene elbussen etter den andre, har Daimler latt vente på seg. Nå er imidlertid ventetiden over. Eller, det vil si, egentlig er det på høstens IAA-forestilling i Hannover bussen skal ha sin verdenspremiere, men i dag får vi første glimt av modellen. Og det som er sikkert er at når Daimler trykker på knappen, da snakker vi hyllevare med en gang. Her er det ikke snakk om å prøve seg frem. Full serieproduksjon starter senere i år. Først ut er en 12-meter og senere kommer lengre varianter. En elektrisk leddbuss er også ventet å komme ikke så lenge etter. Basisen i drivlinjen for den nye elbussen er en portalaksel med elektriske motorer i hjulnavene. Det er snakk om 2 x 125 kW med dreiemoment på 2 x 485 Nm. Li-ion-batteriene har en total kapasitet på opptil 243 kWh. Disse kan splittes opp i inntil ti moduler. Som standard sitter to batterimoduler på taket, og fire i bussens bakende. Ytterligere to eller fire moduler kan monteres på taket, dersom kunden ønsker det. Også lademetodene vil være fleksible og kan tilpasses ulike løsninger. I den første serien er det kun snakk om lading via en Combo 2-kontakt, men etter hvert vil såkalt «opportunity charging» bli mulig – og det vil bli tilgjengelig pantograf-løsninger. Daimler lover i en pressemelding at Citaro skal kunne lades med alle varianter som er allment akseptert og i bruk. Poenget med de fleksible batteri- og ladeløsningene er at elbussen skal kunne tilpasses ulike kunders behov, enten det er på selskapsnivå eller helt ned på enkeltrutenivå. Mye av energiforbruket i en elektrisk passasjerbuss skyldes enten oppvarming eller nedkjøling av kupeen. For å utnytte energien mest mulig effektivt er Citaro utstyrt med en varmepumpe, i tillegg til de vanlige viftene langs sideveggene og i fronten. Selvsagt kan bussen forhåndsvarmes mens den er tilkoblet lader, slik at den kan kjøre ut fra depotet varm og god, med fulle batterier. Når det gjelder kjørelengde oppgir Mercedes-Benz at elbussen i et «worst case»-scenario, med utgangspunkt i «Standardised On-Road Test cycle» (SORT2) kan klare 150 kilometer om sommeren. Vi fant ikke noe om rekkevidden på vinterføre, men Daimler skriver at de har testet elbussen grundig både sommer og vinter, og viser til temperaturer under 15 minus og over 30 pluss. Sammen med selve bussen lanseres også flere nye tjenester. Blant annet eConsulting, et system som simulerer og analyserer potensielle kunders ruter og kalkulerer energibehovet. Så produseres detaljerte anbefalinger og kalkyler for hvilken ladeløsning som bør velges og forventet energiforbruk. Skreddersydde service-programmer, med alt fra rådgivning til at Daimlers folk utfører hele serviceprogrammet direkte i kundens verksted, tilbys også sammen med bussen. Citaro-paletten består nå i en rekke ulike alternativer. Foruten diesel Euro 6, finnes en kompakthybrid med en elektrisk hjelpemotor på 14 kW som bidrar ut fra holdeplassene, samtidig som dieselmotoren (eller gass, som også tilbys) fortsatt jobber, og Citaro NGT som praktisk talt blir CO2-nøytral om den kjøres på ren biogass. Da YrkesBil snakket med Odd Romundstad, salgsdirektør for buss i Bertel O. Steen, på bussmessen i Kortrijk sist høst, fortalte han at de allerede har tilbudt helelektrisk Citaro i et norsk anbud – Trondheim. Her ble ikke Mercedes-Benz valgt, men han utelukker ikke at de vil tilby den også i Romerike-anbudet.
|