Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Skoda ligger ikke på latsiden. I Genève viser de sin tredje SUV i løpet av kort tid, og dette kan bli en volumselger når den realiseres. Ikke minst takket være en fremtidsrettet drivlinje. – Eksteriørdesignen viser konkret hvordan tredje medlem i SUV-familien vil se ut. Med denne bilen skal vi lokke flere nye kunder til merket, sa Skoda-sjef Bernhard Maier da han avduket bilen i Genève. Bilen har et helt nytt hybridsystem som vi ikke har sett tidligere, og det skal sørge for en så uvanlig kombinasjon som spreke ytelser og lave utslipp. En forbrenningsmotor kombineres med en starter generator samt en elmotor på bakhjulene. Sistnevnte kan drive bilen utslippsfritt over korte avstander (inntil 20 km), men kan også fungere som en booster under akselerasjon. Variabel drift Forbrenningsmotoren er en 1,5-liter G-TEC med turbo som kan forbrenne både bensin og naturgass (CNG). Biogass kan med fordel benyttes. Motorer drevet på naturgass slipper ifølge Skoda ut 18 til 25 prosent mindre CO2 enn en bensinmotor. Utslippet av NOx og partikler er også vesentlig lavere enn for motorer som drives av bensin eller diesel. Kjørt på ren biogass eller syntetisk naturgass er bilen CO2-nøytral. Forbrenningsmotoren har en samlet maks effekt på 130 hestekrefter og et dreiemoment på 200 Newtonmeter. Det ligger én gasstank under baksetet og en til bak bakakselen. Kreftene fra 1,5-literen denne sendes til forhjulene mens en elmotor driver bakhjulene. (saken fortsetter) Ikke ladbar Vi snakker altså ikke om en ladbar hybrid men en tilsvarende løsning som for eksempel Toyota bruker i Prius. Elmotoren har et dreiemoment på 70 Nm over hele turtallsregisteret. Takket være en reserve-bensintank har konseptbilen en total rekkevidde på inntil 650 kilometer. Den gjør null til hundre på 9,3 sekunder og har en toppfart på 200 km/t. Yeti-format Til sammenligning målte den utgåtte Yeti 422 x 179 x 169 cm, så bortsett fra høyden er målene ganske like. Det er de også om vi sammenligner med Volkswagens T-Roc som måler 423 x 181 x 157 cm. Bagasjeromskapasiteten er beskjedne 380 liter – omtrent det samme som i en Golf. For at de ombordværende skal komme uanstrengt helt frem til destinasjonen er konseptbilen bestykket med to elektriske skateboards. Bilen rommer også to hjelmer og en kameradrone slik at reisen kan dokumenteres ned i minste detalj. Elektromobilitet er sentral i Skodas vekststrategi. Elektrifiseringen av modellporteføljen starter med en ladbar hybridutgave av Superb i 2019. Kort tid senere vil Skodas første elbil bli lansert. I tillegg til egne elektrifiserte modeller skal Skodas fabrikk i Mlada Boleslav produsere plug-in hybridmoduler for Volkswagen-gruppen øvrige modeller.
|