Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Da Michelin skulle lansere sin nye dekkserie for Norden, hadde de lagt presentasjonen til «Svempas» lokaler utenfor Stockholm. Det var selvsagt ikke tilfeldig. Svensken, som mer enn noen annen i lastebilbransjen er kjent for å «svi gummi» med sine showtrucks, har nemlig i alle år sverget til franske dekk på sine spesialbygde Scaniaer. Og siden vi først var på besøk, lot vi ham ta YrkesBil med på en «guided tour» i «Svempa»-universet. Hjelp fra svigermor Så har han da også levert nærmere 600 Limited Edition-lastebiler for kunder over hele kloden og vunnet «alt» som er å vinne av lastebilkåringer. Elleville fans finnes i alle verdenshjørner. – Noen av dem har til og med tatovert navnet mitt på brystet og den røde kabrioleten på ryggen. Det er helt utrolig, sier han. 78-åringen jobber fortsatt doble skift med bilberging (han har tre bergingsbiler og tre «putebiler» som opererer E4 i Stockholmsområdet) og custombygging av lastebiler – over 50 år etter at han startet virksomheten. – Jeg begynte i 1965 med «to tomme hender», med bergingsbiler. Da fikk jeg ikke låne 35.000 kroner i banken, fordi de krevde sikkerhet jeg ikke hadde, så det var svigermor som hjalp meg i gang økonomisk, forteller «Svempa». Blått og rosa Det første som møter oss inne i ombyggingshallen er to Scania R-serie trekkvogner i en særegen blåfarge med rosa (magenta), svarte og sølvfargede dekorstriper. En hyllest til 90-tallets Scania-modeller. Akkurat denne versjonen er døpt «Blue Stream» og skal bygges i totalt 200 nummererte eksemplarer. Spesialmodellene designes av «Svempa» og hans team, og bygges etter deres og Scanias spesifikasjoner på Scania-fabrikken i Södertälje (maks to biler per uke). Deretter foretar «Svempa» og teamet finishen før bilene leveres til kunder. På «Blue Stream»-eksemplarene vi får se under vårt besøk skal interiøret trekkes om i spesialbestilt skinn, i tillegg til at det skal monteres litt kromdetaljer og en del annet stæsj. Kunden vil jo så klart ha noe «ingen andre» har maken til. – Det er en kineser som har bestilt fem sånne biler av oss. Disse skal til Hong Kong når de er ferdige, det er derfor rattet sitter på høyre side, forteller «Svempa». Ved siden av står en sortlakkert ny buss som Scania-ledelsen skal bruke for å frakte VIP-kunder til, fra og rundt på fabrikken i Södertälje. Mer får han ikke lov til å si om den «hemmelige» bussbestillingen, så han tar oss med inn på kontoret sitt i stedet. Kult kontor Hundrevis av pokaler, bilder, plakater, en tarantella på boks («det var en gave»), pistoler, ammunisjon, en chopper («hojen har jeg ikke kjørt en gang, vi bygde den for noen år siden, så ble den bare stående der»), miniatyrbiler og flere par høyhælte damesko med Scania-merker på. For å nevne noe. «Svempa» er også litt stolt av alle som har vært på besøk opp gjennom årene. Blant annet har MTV vært her og spilt inn musikkshow mellom lastebilene. – Pernilla Wahlgren har vært her, det samme med Victoria – «du vet, hon med jättebomberna», og så var søstrene Graaf (svensk popduo, Hannah og Magdalena Graaf) her for å prøve om det gikk an for to personer å sove i den øvre køya. Det gikk utmerket, gliser han. Spennende planer Planer om å gi seg har han i alle fall ikke. – Jeg er 78 år nå, men regner med å kunne holde på i alle fall i 5-6 år til. Jeg har aldri vært syk i hele mitt liv og «morsan» ble 102 år, så jeg har gode gener, smiler «Svempa». **Denne reportasjen ble først publisert i YrkesBil nr. 10 - 2017. Ikke abonnent? Bli det her!**
|