Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ved renovasjonskjøring, bydistribusjon og anleggsarbeid i tettbygde strøk kan et lavt førerhus være nyttig. Først og fremst med tanke på blindsoner. – Å se hva som foregår rundt lastebilen og få øyekontakt med myke trafikanter som fotgjengere og syklister er utfordringer i travle bymiljøer. Nå kan vi løse dette problemet i enda flere transportoperasjoner, sier Anders Edenholm, Segment Manager Distribution hos Volvo Trucks. Et lavt inngangstrinn gjør jo heller ikke noe for sjåføren som kanskje er inn og ut av bilen mange ganger i løpet av arbeidsdagen. Det lave førerhuset tilbys nå også med en variant som er tilpasset for sjåfør og én passasjer, med mulighet for et luftfjæret passasjersete. Et ekstra vindu i passasjerdøren skal gi ytterligere bedre sikt, slik at skjulte dødvinkler reduseres til et minimum. Løsningen er en utvidelse av dagens lave førerhus, som kan transportere opptil tre passasjerer, og som har flatt gulv. Disse egenskapene kreves i enkelte transportoperasjoner, men ikke nødvendigvis i alle tilfeller der en lav inngang er en fordel. Den nye varianten har en motortunnel i stedet for et flatt gulv. Både Volvo FE og Volvo FL er nå også tilgjengelig med adaptiv cruise-kontroll og Adjustable Speed Limiter (justerbar hastighetsbegrenser). Volvo FE har i tillegg motoralternativer som skal passe alle krav til ytelse, og et bredt spekter av lokale miljøtiltak og -regler. Dieselmotorer er tilgjengelige fra 250 til 350 hk. De kan alle kjøres på HVO, og 320 hk-versjonen kjører også på 100 % biodiesel. Dessuten tilbyr den gassdrevne Volvo FE CNG lave utslipp og går på biogass. Volvo FE CNG kan nå kombineres med alle førerhusversjoner – inkludert det nye med lav inngang.
|