img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Tror på førerløs brøyting av flyplasser innen tre år
Snart kan brøytebilene på norske flyplasser bli selvkjørende. I går brøytet to 20 meter lange og 5,5 meter brede selvstyrte snøploger for første gang snø på en norsk rullebane.

– Jeg vil tro at vi kan se helt førerløse brøytebiler i ordinær drift på norske flyplasser i løpet av tre år. Før det vil vi se semiautonome løsninger, altså systemer som overtar deler av brøytesjåførenes oppgaver, sier Jon Emil Halden til YrkesBil.no.

Han er prosjektleder for utviklingen av autonome brøytesystemer i Kongsberg-selskapet Yeti Snow Technology AS (Yeti betyr som kjent «den avskyelige snømannen»). Selskapet ble dannet i 2016 og eies 50/50 av den ubestridte «snøspesialisten» Øveraasen AS og teknologiselskapet Semcon Devotek.

Yeti har de tre seneste årene, på oppdrag fra flyplassoperatøren Avinor, utviklet selvstyrte snøploger som skal gi økt effektivitet og færre forsinkelser på flyplassene. Øveraasen bidrar med dyp mekanisk kunnskap og «hardware» – eller «Norwegian snow how», som de kaller det – mens Semcon Devotek bidrar med sin kompetanse om kompleks systemintegrasjon og autonome løsninger.

Prosjektet er ifølge Avinor det første i verden der store maskiner tilpasses for å kjøre autonomt og holde start og landingsbaner snøfrie. Og er det et sted det er realistisk med selvkjørende lastebiler innen overskuelig fremtid, så må det jo være på lukkede områder – som en flyplass – hvor man har full kontroll på all trafikken.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

VIDEO: Se brøytebilene i aksjon:

Fjernstyring
Mandag ettermiddag ble kjøretøyene demonstrert offentlig for første gang, da de i strålende vårsol og bitende sur vind brøytet snø på Fagernes flyplass Leirin, cirka 200 kilometer nord for Oslo. 

(Litt morsomt var det jo – med den snørike vinteren friskt i minne – at Avinor hadde vært nødt til å bruke kunstsnø for å «hvitdekke» rullebanen i forbindelse med demonstrasjonen.)

Riktig nok satt det folk bak rattet i begge lastebilene under oppvisningen, «just in case», men de holdt fingre og føtter borte fra ratt og pedaler. Yeti har i lengre tid kjørt tester uten at det sitter folk inne i bilene. 

Hele prosessen ble styrt fra et «kontrollsenter» inne i avgangshallen på flyplassen. Det er også slik systemet er tenkt å fungere når det skal settes ut i ordinær drift.

– Brøytebilene kan styres fra et kontrollsenter enten på den aktuelle flyplassen eller fra en sentral på et annet geografisk sted. Vi har for eksempel sittet i Kongsberg og styrt brøytebilene på flyplassen på Fagernes, sier prosjektleder Halden.

Små og store flyplasser
Kjøretøyene kan følge forhåndsprogrammerte kjøreruter, også i formasjon med flere kjøretøy, så i utgangspunktet er det kun igangsetting operatøren på kontrollsenteret trenger å gjøre. Systemet skal levere samme «millimeter-presisjon» hver gang, uansett værforhold.

– Vi har konstruert et kontrollsystem som legger opp digitale mønstre for selvstyrt snørydding på flyplasser. Systemet kan siden laste ned mønstrene og overvåke flere kjøretøy som navigerer ved hjelp av RTK GPS, en presis form for posisjonsmåling, og kommuniserer ved hjelp av 4G-modem, forklarer John Emil Halden.

Ifølge Yeti har snøplogene kapasitet til å brøyte et areal på 357.500 kvadratmeter i timen, og de skal kunne betjene alt fra de minste flyplassene til de store, som Oslo Lufthavn Gardermoen.

I de to demonstrasjonsbilene av typen Mercedes-Benz Arocs er det Yeti som har utviklet selvkjøringsteknologien, og de har ikke hatt noe samarbeid med Daimler.

– Dette har vi gjort fordi ingen av lastebilprodusentene kunne levere selvkjørende biler til oss, noe vi trengte for å teste og utvikle kontrollsystemet for brøyting. Det er ikke teknologien som gjør at bilene kjører selv vi skal levere, men systemet som gjør at bilene kan utføre brøyting av flyplassområder. Derfor venter vi nå på at noen av bilprodusentene kan levere autonome lastebiler, sier John Emil Halden.  

(Artikkelen fortsetter under videoen)

VIDEO: Slik fungerer teknologien:

Effektiviseringsgevinster
Avinor-sjef Dag Falk-Petersen er klar på at mange oppgaver innen luftfarten i fremtiden skal løses på andre måter enn i dag.

– Vi ønsker å teste ut autonomi, og ser helt klart operative fordeler og effektiviseringsgevinster en gang i fremtiden ved nye løsninger innenfor området. Foreløpig er det litt tidlig å konkretisere dette, men vi må følge utviklingen og initiere smart bruk av teknologi for å kunne være et ledende konsern innen luftfart også i fremtiden, sa konsernsjefen under demonstrasjonen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) hadde også «tatt seg fri» fra regjerings-rabalderet og var til stede på demonstrasjonen.

– Dette har jeg veldig tro på, og ekstra morsomt er det jo at teknologien er levert av norske bedrifter, smilte statsråden etter å ha fått sitte på med en av de selvkjørende lastebilene.

Det stilles høye krav til snørydding av flyplasser. Start- og landingsbaner må være helt frie for snø for at flytrafikken skal flyte. For alltid å være beredt, må flyplassene i dag ha ansatte som står klare til å rykke inn når som helst og rydde snø. Snøproblemer fører også til mange forsinkelser og værfaste reisende hvert år. 

Men hvilke kostnadsbesparelser konsernet ser for seg dersom en eller flere av deres 46 flyplasser kan vintervedlikeholdes med førerløse brøytebiler ville selskapet ikke fortelle.

– Avinor har mange dyktige medarbeidere og fagfolk, og vi vil benytte deres kompetanse også i fremtiden, men da i samspill med ny teknologi, forsikret divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe Snekkerbakken, med henblikk på at mange arbeidstakere kanskje frykter de vil bli overflødige når teknologien overtar stadig nye oppgaver.

Internasjonal interesse
Det er imidlertid ikke bare i Norge snø skaper utfordringer og dyre forsinkelser på flyplasser. Derfor mener Yeti Snow Technology at potensialet for de autonome brøytebilene strekker seg langt utenfor landets grenser.

Onsdag denne uken kommer en stor delegasjon med flere titalls interessenter fra flyplasser over hele verden til Fagernes for å få demonstrert den norskutviklede teknologien.

– Interessen er mye større enn vi hadde turt å håpe på. Det er helt tydelig at mange ser et stort potensial her. Tenk deg blant annet flyplasser hvor det sjelden kommer snø, hvor det er vanskelig å ha en stor og kompetent nok brøyteberedskap til de få gangene snøen skaper kaos. Med et autonomt system, som starter ved å «trykke på en knapp» og utfører presis og effektiv brøyting hver gang, er problemet i stor grad løst, sier Halden.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer