Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tysk kjerke-banning Den tyske byggvareindustrien har kastet seg inn i samferdsels-diskusjonen med et «posisjons-dokument» som kommer til å vekke diskusjon. |
||||||||||||||||
Bundesverband Baustoff, Steine und Erden (BBS) er takorganisasjonen for dem som jobber med byggevarer i Tyskland. De har tatt utgangpunkt i sjåførmangel og overbelastet infrastruktur i et dokument der de kommer med meget kontroversielle forslag til bedring. Å slippe løs all kabotasje er bare ett av forslagene. De ber også om at kjørestans i helgene opphører og at opplæring til yrkessjåfør skal kuttes ned til to år i stedet for tre, og at eksamen også skal kunne skje enten på et utenlandsk språk eller på et meget enklere tysk enn det som blir brukt i dag. BBS representerer rundt 4.000 bedrifter som alle merker meget godt at Tyskland mangler sjåfører. Av BBS blir underskuddet anslått til 40.000 yrkessjåfører. Derfor anbefaler BBS blant annet at man skal gjøre det meget enklere for sjåfører fra ikke-EU land å jobbe som sjåfører. De ber om at de høye byråkratiske murene som hindrer utlendinger i å ta sjåførjobber blir fjernet, og peker blant annet på at det også vil bedre arbeidsbetingelsene. Næringen har behov for skikkelige arbeidsforhold og for at det blir betalt skikkelig for de tjenestene vi har behov for. Den demografiske endringen vi ser for tiden vil bare forverre dagens bilde, dersom vi ikke tar noen grep, heter det i rapporten deres. Men BBS roper også alarm når det gjelder overbelastede veier og manglende parkeringsplasser for lastebiler. «I dag har vi 14.000 parkeringsplasser for lite – og det tallet vil, på grunn av økende varetransport, øke til 26.000 innen 2030», sier de. Her kaster BBS inn diskusjon om temaer som til nå har vært tabu, for eksempel week-end kjøring eller en mer fleksibel ordning for å kjøre på skift. Friere regler for vekter og mål er også elementer i dette dokumentet, sammen med fullstendig opphør av alle kabotasjeregler. «Å begrense frakt på utenlandske biler i utelukkende innen-tyske transporter strider mot ideene til Fellesmarkedet og bør derfor diskuteres i dybden», sier BBS.
|