Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mer støtte til skinne&skip Innen EU er det noe som heter KV – kombinert transport – som gis solid støtte. Nå har definisjonen blitt endret. |
||||||||||||||||
I følge Centrum for Europeisk Politik (cep) (som er i bedre stand enn de fleste til å klare å lese hva som egentlig står i offisielle EU-dokumenter) er det skjedd vesentlige endringer i hva som defineres som KV – kombinert transport. I følge cep var det tidligere en hovedbetingelse at slik transport skulle skje på skinne og/eller elv, kanal eller sjø på en strekning som måtte være minst 100 km i luftlinje. Det var visstnok muligheter til å legge inn landeveistransporter underveis, med max. 150 km eller 20 % av totalstrekningen og bare når det ikke fantes noe godt alternativ til veitransport. Lastebilene skulle bare frakte godset fra omlast-terminal til terminal. Men nå skal KV også innbefatte innenlandske transporter, tidligere gjaldt det bare mellomstatlige oppdrag. Dessuten strammes det inn på lastebil-mulighetene. Men komplikasjonene starter virkelig når det er snakk om å jobbe med CO2-kvoter for alle transportformene, og at man også skal ta hensyn til støy og trafikk-køer når man skal se på støttekriteriene for KV. Men bunnlinjen er åpenbart at EU-kommisjonen ønsker å styrke Skinne&skip-transporten.
|