img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
RAV4-debut i NY
Kanskje ikke så rart at Toyota velger å vise sin nye RAV4 i New York. Den har overtatt for Camry og Corolla som Toyotas USA-bestselger.

Det er slutt på at sedaner er bestselgere. Også i USA. I fjor økte RAV4 salget med 15 % og endte over 400.000. 20.000 flere enn Camry og solid over Corolla. I årets første to måneder ble det registrert 56.520 nye Raver i USA – det var en økning på mer enn 16 %.

Dette sier vel to ting. Det ene er at amerikanerne er ganske glade i kompakte SUV-er med off-road antydninger. Og hvem var det som skapte dette flunkende nye segmentet som godt kan kalles lifestyle-SUV? 

Jo, nettopp RAV4 – så langt tilbake som i 1994. Vi er faktisk kommet til femte generasjon nå!

Det andre som disse salgstallene sier er at kanskje de ikke trenger noen ny RAV4 ennå, ettersom den gamle selger så vanvittig bra.

Ser man på bildene av den nye kan man jo også spørre seg om dette egentlig ser ut som et kjempestort fremskritt.

Alt ved den gamle modellen som var litt mykt og søtt har forsvunnet komplett. Vi burde selvfølgelig ha ventet oss denne nye fasongen, skarpe kanter og vinkler, skulpturerte detaljer, her og der ser det ut som det er hugget ut med et meget skarpt hoggjern.

For vi fikk jo indikasjonene på utseendet tidligere. FT-AC konseptet i LA for noen måneder siden fortalte klart om hva som kom til å skje.

Det kan vel likevel hende dette nye karosseriet kan virke litt polariserende hos Toyotas ganske konservative kundekrets.

Men produsenten har jo allerede testet en slik oppførsel ved å sende C-HR ut på markedet, den er jo ikke akkurat konservativ den heller.

Bare så det er klart, dels liker jeg disse innslagene som tyder på at de virkelig mente noe da de skapte Mirai, og dels beundrer jeg Toyota fordi de virkelig tar en sjanse nå og da og ikke lenger gjemmer seg bak det som er trygt, kjent og bombesikkert.

Nå er heldigvis bilen like ny under skallet, som utenpå. Her er TNGA K-plattformen skikkelig massert. Tre centimeter lengre akselavstand (sammen med marginalt større bredde) gir bedre plass, og kortere overheng gir den en meget mer ut-i-naturen holdning.

Spesifikasjonene tyder på at den kan brukes på dårligere underlag. Den ene formen for firehjulsdrift er helt mekanisk. Her blir det også mulig å få den levert med et torque-vectoring opplegg – dersom du frykter at det kommer til å bli virkelig dårlig føre.

Et eller annet sted i denne mekaniske oppskriften er også en mulighet til å koble ut bakhjulsdriften helt.

Men du kan også få en hybrid-versjon der en elmotor tilfører bakhjulene 30 % ekstra kraft.

Det er snakk om en 8-trinns automat, mens automaten til hybriden later til å være en CVT.

Her er det forresten viktig å presisere at det lille som ble presentert av fremdrifts-detaljer for det første var ment for det amerikanske markedet, og for det andre var det nesten ikke detaljer her i det hele tatt.

Ikke et ord om hestekrefter fra 2,5-liters motorene for eksempel. (Regn trygt med 2-liters varianter i Europa).

Men en slik ting som at hele boksen er blitt 57 % stivere, kan vi regne med vil gjelde for Europa også. Multi-link bakakselen ser lovende ut – samtidig som den står enda litt høyere over underlaget (men allikevel med lavere tyngdepunkt enn i den gamle).

At den også vil få en ganske sofistikert «Multi Terrain Select» er nok sikkert, og programmet med de mange forskjellige utstyrsnivåene vil garantert bli videreført. To-farge oppskriften var egentlig ganske lekker.

Premiere i New York i mars stemmer bra med markedsinnføring i Europa rett over nyttår. Det er ingen grunn til at den nye modellen skal posisjoneres noe annerledes enn dagens i markedets prisbilde. (Det jeg prøver å si: regn med omtrent samme pris).




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer