img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Blågrønt alternativ
«Daily Blue Power» er navnet på Ivecos «grønne» varebilserie. Med valget mellom lavutslipps dieselmotor, gassmotor og elmotor er tanken at du alltid skal få tilgang til bykjernene, uavhengig av miljøkrav og restriksjoner.

Både gassmotor og elmotor har vært alternativer i Daily i mange år allerede, men nå har italienerne samlet de «grønneste» versjonene av varebilen i en familie på tre, under navnet «Daily Blue Power»:

Daily Hi-Matic Natural Power er utstyrt med en 3.0 liters gassmotor som nå endelig leveres i kombinasjon med den nydelige 8-trinns automatgirkassen. Daily Euro 6 RDE Ready er utstyrt med dieselmotor og er ifølge Iveco det første lette nyttekjøretøyet tilpasset 2020 Real Driving Emissions-bestemmelsene. Og Daily Electric er den batterielektriske varianten.

Vi har vært i Sverige og prøvekjørt de to førstnevnte.

Vellykket kombinasjon
La oss starte med gassmodellen. Den 3.0 liter store firesylindrede gassmotoren, som yter 136 hestekrefter og tilbyr 350 Nm dreiemoment, er for så vidt velkjent. Det nye nå er at du får den i kombinasjon med Hi-Matic-automatkassen ZF 8HP, som har vært tilgjengelig i diesel-Daily siden 2015.

YB har tidligere skrytt av kassen og jobben Iveco og ZF har gjort med programmeringen av girtrinn og girskift. Momentomformeren fungerer ikke dårligere i kombinasjon med Ivecos gassmotor enn dieselmotoren, men etter hva vi forstår har det vært utfordrende å få girkassen harmonisert til gassmotorens karakteristikk.

Nå later ingeniørene til å ha løst disse utfordringene. Tidspunktene for opp- og nedgiring føles naturlig og riktig, og i nedoverbakker girer kassen ned både ett og to hakk for å bremse på giret. Bravo. Selv om dieselmotoren har 20 hestekrefter mer, oppleves gassmotoren som kvikkere under akselerasjon – og særlig i starten. At motoren ifølge Iveco har 4 desibel lavere støynivå er også merkbart, og øker trivselsfaktoren i kupeen.

Produsenten sier også at gassmotoren i kombinasjon med Hi-Matic bruker 2,5 prosent mindre gass enn varianten med manuelt gir, og at den sender ut fem prosent mindre CO2 ved «realistisk bykjøring» enn tilsvarende 3.0 liters dieselmotor.

Om arbeidsdagen din skal tilbringes bak rattet i en Daily, er det utvilsomt verdt å spandere på seg de cirka 15.000 kronene tillegget for Hi-Matic utgjør. At girkassen som velges av 80 prosent av Daily-kundene i Norden nå kan leveres i kombinasjon med gassmotor, vil nok løfte salget av gassbilene – men kanskje ikke i Norge, Sverige og Danmark. Her er nemlig prisen på gass betydelig høyere enn diesel, grunnet avgifter. Så mens folk andre steder i Europa tørster etter flere gassbiler fordi drivstoffet er billigere enn diesel, er det foreløpig idealistene og de som er med i anbud som kjører på gass i Norge.

Når vi samtidig vet at gassbilene er dyrere i innkjøp (cirka 6.700 Euro) og har høyere vedlikeholdskostnader (cirka 0,13 kroner (NOK) per kilometer, om du kjører 40.000 kilometer i året gjennom fem år, opplyser Iveco), skal det bli utfordrende å få flere til å kjøpe gassbil i Norge «frivillig». Men i Dailys tilfelle er det altså ikke bilens skyld, for den er helt på høyden med dieselsøsteren – om ikke bedre.

Spesielle dekk
Og når vi først er inne på diesel: Jo, vi fikk også prøve de såkalte «RDE Ready»-bilene. Dette er biler som allerede oppfyller miljømålet Real Driving Emissions (RDE) som innføres i 2020.

RDE er altså en test som måler utslipp (blant annet NOx) fra biler mens de kjører på offentlig vei under en rekke ulike, bestemte forhold.

Testen erstatter ikke WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) som ble innført 1. september i fjor, men tanken er at RDE-testene skal brukes for å «bekrefte» at WLTP-resultatene (som skal være realistiske, men som utføres i laboratorier) holder hva de lover.

Iveco hevder deres Daily er det første nyttekjøretøyet som er testet og sertifisert for de nye RDE-kravene, i god tid før fristen. Testen ble ifølge Iveco utført av nederlandske Organisation for Applied Scientific Research (TNO), i samsvar med den nye offisielle prosedyren for testing under virkelige kjøreforhold. Den målte konformitets-faktoren endte på 1,2, mot 2020-grensen på 2,1.

Det er egentlig ikke så mye «hokus pokus» med disse bilene, men det er gjort noen grep for å senke utslippene.

For det første er det snakk om Ivecos 2,3 liters F1A dieselmotor på 156 hestekrefter, som fikk en komplett «make over» i 2016, som er sertifisert – altså ikke treliteren. I likhet med de andre dieselmotorene er også denne utstyrt med etterbehandlingssystemet Selective Catalytic Reduction (SCR). RDE-bilene er i tillegg utstyrt med Start&Stopp-system og spesielle «øko-dekk» fra Michelin, noe som ifølge Iveco sørger for 7 prosent lavere drivstofforbruk ved bykjøring enn foregående versjon.

Dekkene Agillis+ er utviklet spesielt for denne bilmodellen, og det loves «klasseledende ytelse, lav rullemotstand og lavt støynivå». Dette merket vi ingen ting til, siden bilene vi kjørte hadde vinterdekk, så spesialdekkene får vi komme tilbake til.

Nye assistenter kommer
Det var ingen nyheter i interiør eller karosseri denne gangen, men bak rattet ble vi minnet om at nettopp rattet kun kan justeres i høyden og ikke i dybden. Sitteputen er også litt i korteste laget.

For undertegnede medfører disse to ankepunktene at det er vanskelig å finne en optimal stilling, men «problemet» er ikke større enn at vi fint kunne levd med det.

Mange av konkurrentene har i senere tid kommet med en rekke førerassistentsystemer. Her henger Daily litt etter, men vi fikk vite at det i løpet av året kommer både sidevindstabilisator og adaptiv fartsholder. Det skulle bare mangle.

--------------------------------------------------

Prøvekjørt: Iveco Daily Blue Power

Kjøretøy 1

Daily Euro 6 RDE Ready

Motor: 2.287 kubikk, diesel

Effekt: 156 hestekrefter

Dreiemoment: 380 Nm

Gir: Hi-Matic 8-trinns automat fra ZF

 

Kjøretøy 2

Daily Hi-Matic Natural Power

Motor: 2.998 kubikk, komprimert gass

Effekt: 136 hestekrefter

Dreiemoment: 350 Nm

Gir: Hi-Matic 8-trinns automat fra ZF

 

**Denne artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 3-2018. Ikke abonnent? Bli det her!**


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer