Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Stadig litt mer overvåket Kjøpt ny bil i dag? Da blir du overvåket litt tettere enn om du kjøpte bilen i forrige uke. |
||||||||||||||||
Nå hører det med til denne litt skumle innledningen – tenk nylige Face-avsløringer – at den overvåkingen du nå utsettes for, i prinsippet er der for å komme deg til hjelp hvis du ikke kan det selv. eCall er en automatisk alarmtjeneste som trer i funksjon enten hvis du trykker på eCall-knappen selv – eller hvis du smeller sånn at den utløses automatisk. Fra 1. april skal den nye bilen din være utstyrt med et slikt system, det vil si at den kan GPS-posisjoneres og at den skal kunne kommunisere over mobil-nettet. I Norge er det bestemt at disse nødanropene skal betjenes av brannvesenets 110-sentraler, mens det i resten av Europa stort sett er politiets nødnummer 112 som tar seg av dette. I tillegg til den automatiske taleforbindelsen som opprettes mellom kjøretøyet og nødsentralen når alarmen utløses, overfører bilen også automatisk et datasett med opplysninger om ulykken. Disse dataene inkluderer for eksempel tidspunkt, lokalisering, kjøreretning og beskrivelse av kjøretøyet. Det vil kunne opprettes taleforbindelse fra sentralen til bilen også – hvis det ikke er noe svar fra ulykkesstedet kan man i hvert fall regne med at det har vært en skikkelig smell. Datatilsynet har vært tungt inne i planleggingen av det nye systemet (du finner en solid orientering her), men det knytter seg selvfølgelig også andre bekymringer til denne form for kommunikasjon. I tillegg til muligens å redde liv nå og da, er dette samtidig en gavepakke til bilindustrien. Fremdeles er de offisielle signaler at EU-systemet gjerne vil ha uavhengige verksteder – derfor er blant annet det såkalt Gruppeunntaket fremdeles levende. Men nå som bilene blir mobile telefoner kan de selvfølgelig fort utvikle seg til telematikk-sentra (hvis de ikke er det allerede) som bare bilprodusentene kan kommunisere med. Tenk for eksempel: prediktivt vedlikehold ved å overvåke alle systemer og kommunisere tilstanden til ettermarkeds-kreftene. Favorittverkstedet ditt borte på hjørnet har ikke en mulighet til å bryte gjennom denne kommunikasjonsdøren. Bilprodusenten kan også sørge for at nødanropet inneholder beskjed om kilometerstand, servicehistorie og andre detaljer som kan skape en sterk fordel når det gjelder å tilby service- eller taue-assistanse. BMW og Mercedes er blant dem som har slike systemer allerede. Antakelig har du, allerede da du skrev under nybil-kontrakten, gitt tillatelse til at forhandleren benytter seg av informasjoner fra slik «avlytting». Men det stopper ikke der. Med 1984-konspirasjoner i bakhodet kan det jo nevnes at det på innenriksministernivå i Europa allerede er foreslått at det skal bli lettere å få lov til å gå inn og lytte på samtaler i biler – for å bekjempe terror! Mikrofonen er jo allerede montert, det er ikke særlig problematisk å få aktivert den fra den andre enden. Antakelig skal vi ønske eCall velkommen, men det er naivt å tro at den ikke kan komme til å vise noen skyggesider med tiden.
|