Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lastebilen du ser på bildet er kun en prototype som Stena Recycling har lånt fra produsenten i Nederland, i anledning at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) kom på besøk mandag denne uken. Testbilen var som du ser en toakslet trekker med enakslet semitrailer, og totalvekt på beskjedne 26 tonn. Grunnen til at de brukte denne for å demonstrere for statsråden, er at de to trekkvognene de selv har kjøpt ennå ikke er leveringsklare. De kommer i mai. Og da snakker vi to treakslede trekkvogner fra nederlandske Emoss, som drives på ren elektrisitet med 300 kilowatts batteripakker. I kombinasjon med spesialkonstruerte lettvekts-semitrailere skal de takle en maksimal totalvekt på 50 tonn. LES OGSÅ: Elektrisk lastebil fra Renault 260.000 kilometer i året I den andre retningen skal bilene transportere avfall som blir fjernvarme for innbyggerne i Oslo. Omfanget av virksomheten krever at bilene ruller i skytteltrafikk, noe som betyr 260.000 kilometer per år. Elbilenes rekkevidde oppgis til cirka 150 kilometer med 50 tonn totalvekt. Med 20 minutters lading ved hvert stopp og ekstra nattlading på 6-7 timer mener Stena Recycling det skal holde fint. Når trafikken nå blir elektrifisert, betyr det at cirka 120.000 liter diesel spares hvert år, ifølge Stena som også hevder at karbondioksidbesparelsen blir drøyt 320 tonn per år, noe som tilsvarer omtrent 200 fly fra Norge til Thailand. LES OGSÅ: Helelektrisk lastebil på gang fra Volvo Cirka 30 tonn nyttelast Hva nyttelasten blir er ennå ikke helt avklart, fordi det er noen nye batteripakker med lavere vekt på vei inn. De spesialkonstruerte hengerne som skal brukes ikke er helt klare ennå. – Men om jeg sier mellom 28 og 30 tonn nyttelast, skal jeg ikke bomme mye, sier Svein Alfstad, elbilsjef hos Stena Recycling, til YrkesBil.no. – Dere har ikke latt dere skremme av Askos problemer med el-lastebil fra Emoss, og det at Asko har kansellert bestillingen av ytterligere to lastebiler? – Nei, men vi kjenner godt til Askos erfaringer. Vi føler oss trygge på at bilene skal takle de oppgavene de skal utføre for oss, sier Alfstad. – Men det er klart at vi må tenke litt annerledes ved bruk av elbil og legge opp kjøringen på en annen måte, blant annet slik at vi får ladet når bilen står i ro på mellomstoppene. Slik er det med elektriske personbiler også, det krever litt mer planlegging. Det er også viktig å understreke at bilene vi har kjøpt ikke skal benyttes til langtransport. Dette er distribusjonsbiler, så vi er ikke avhengig av veldig lang rekkevidde, poengterer han. LES OGSÅ: Tesla lover 800 kilometer rekkevidde Støttes av Enova – Vi har selvsagt regnet på dette, og det ser positivt ut. Vi sparer mye på drivstoffutgifter, og det er lavere servicekostnader på en elbil. Strømprisen er et usikkerhetsmoment. Vi har lagt inn en kilowattris i våre kalkyler, men den kan jo endre seg, sier han. LES OGSÅ: Elektrisk MAN Roses av Solvik-Olsen – Bærekraft er et viktig tema for oss og våre kunder. Derfor er vi veldig glade for at teknologien nå har kommet så langt at vi kan begynne å kjøre med helt elektriske lastebiler med tung last i daglig trafikk. Det er positivt både for klimaet, lokalsamfunnet og ikke minst for sjåfør som får et bedre arbeidsmiljø og en helt annen kjøreopplevelse, sier Max Trandem, administrerende direktør i Stena Recycling. Ketil Solvik-Olsen roser bedriften for at de «viser vei». – Vi trenger produsenter og kunder som våger å prøve ny teknologi. Det kan være både tidkrevende og innebære ekstra risiko. Samtidig håper og tror jeg at Stena og andre vil få nyttig erfaring og bidra til et positivt renommé som kommer selskapet til gode, sier statsråden. Han liker å se den utviklingen som skjer. – Lastebiler med nullutslipp gir både miljø- og støygevinster. Det blir en bedre arbeidsplass for sjåførene, og bedre omgivelser for innbyggerne, sier ministeren. LES OGSÅ: Fuso på strøm
|