Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Når noen sier «russebil» er det fort å tenke Ford Transit, Chevy Van og Volkswagen Transporter. Men før disse bilenes tid eksisterte det også russebiler. Det er Helge Michaelsens 1930-modell Nash 456 Roadster et kremeksempel på. Nå står bilen på Classic Car Show. - Bilen ble kjørt som russebil i 1965, og så satt på låven for fremtidig restaurering, sier Michaelsen. Eieren dro til England for å studere, men bilen ble stående på låven i 47 år før den plutselig dukket opp på Finn i 2012. Det var der Michaelsen fikk nyss om den. - Opprinnelig ble bilen kjøpt ny i Grimstad. Så har den vært i Arendal, hos en kunstner i Kristiansand, i Lillesand og så til Grimstad igjen som russebil. - Det er en ordentlig sørlands-bil, sier Michaelsen, som selv bor på Tromøya utenfor Arendal. Alle russe-effektene ble lagt i bilen da den ble satt på låven. Russelue, blåsehorn, sløyfe, russeavisa – ja sågar russekortene til Per Hoelfeldt Lund lå i bilen. - Han ville ikke selge til noen som ikke kunne skru på bilen, men da jeg sa at den kom til å forbli på Sørlandet fikk jeg kjøpe den, sier Michaelsen. Uåpnet motor - Jeg har gått over forgasseren og vannpumpa, og tatt bremsene. Motoren har ikke vært åpnet – den går så fint. Rekkesekseren yter 60 hestekrefter, og bilen har alt det utstyr man kunne forvente av en slik bil i 1930, som el-start og en rekke instrumenter. Nybilpris var 6700 kroner. - Den var brunlakkert som ny, så ble den malt blå med kost. Det var ikke så nøye den gang, da var jo bilen allerede gammel. - Utvendig er den helt urørt siden den var russebil, med reklame og alt. Når bilen tas frem er det mange, særlig i Grimstad, som drar kjensel på bilen og reklamene. - Spesielt blant de eldre kommer minnene frem når de ser reklamen på bilen. Persienne i frontruta - Jeg vil jo si det er kulturhistorie. De fleste russebiler blir jo høgd opp, noen blir restaurert – det er flere restaurerte biler der ute som har vært russebil – men du finner veldig få som har den reklamen, sier Michaelsen. Nå tas bilen ut på diverse treff og samlinger – og naturligvis på 17. mai. - Da bilen var kjøreklar i 2015 fikk jeg han som var russ i bilen (Per Lund) til å kjøre den i 17. mai-toget – 50 år etter at han var russ selv. - Jeg er jo russ hvert år nå, jeg! Da dattera mi var russ i fjor kjørte hun rundt med venninnene i den, og det er mye humor blant russen når de ser den. Utstillingens mest autentiske bil? Ikke usannsynlig.
|