Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lært av Norge I Tyskland diskuteres de nå hvordan man kan fremme bruk av elbiler. Eller, nærmere bestemt elektriske lastebiler. Fjern bomavgiften er et av forslagene. |
||||||||||||||||
Den nye tyske samferdselsministeren, Andreas Scheuer, har åpenbart tenkt å ta elektrisk landeveistransport et steg videre. I et intervju med Süddeutsche Zeitung snakket han om elektriske lastebiler og hva som kunne gjøres for å fremme bruken av dem. Et av de forslagene han lanserte i intervjuet var å frita slike biler for all «maut» - Tyskernes satellittovervåkede bomvei-betaling. LES OGSÅ: Her er Volvos første helelektriske lastebil For bare noen måneder siden ville forslaget vært en vits – hvem har hørt om batteridrevne lastebiler i langtransport på motorveiene? Ikke særlig praktisk verken med hensyn til nyttelast eller rekkevidde. Da begynner det å høres ut som penger. Ifølge det tyske samferdselsdepartementet har tyske biler over seks tonn en årlig kjørelengde på ca. 38.000 kilometer. For det må de fra og med juli i år betale mellom 8,1 og 21,8 cent pr. km, avhengig av blant annet utslippsklasse og størrelse. «Dette vil bli en viktig spore for å få transportører til å gå over til mer miljøvennlige biler», sa Scheuer til avisen. Det er faktisk noen som vil dra fordeler av den nye regelen med en gang. I intervjuet ble det nemlig påstått – ganske overraskende for mange – at det nå går 12.000 batterielektriske lastebiler i Tyskland.
|