img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
53 bilder i galleri
Daf-jubileer i kø
I disse dager er vi i Eindhoven for å feire DAFs 90-års dag. Men for noen av oss er også «DAF 60 år» viktig, selv om det åpenbart bare er oss som feirer akkurat det.

Plutselig blir det en del forskjellige hatter vi skal hive i været mens vi begeistret roper Hurra!

Den offisielle begrunnelsen for feiringen hjemme hos DAF er at de fyller 90 år. Det er jo helt korrekt, og det er med røtter i den tungen delen av bilmarkedet, der de fremdeles lever godt og leverer glimrende.

Men når vi går gjennom den DAF-historien som nå distribueres til allmuen, ser det nesten ut som de helt har glemt en heroisk periode som leverandør av noen av de smarteste småbilene i sin tid.

For publikum startet det på Amsterdam-utstillingen i februar 1958 – før, til og med, min tid i bransjen.

Foredlet gammel oppskrift
Det var selskapets geniale konstruktør, Joan van der Brugghen, som hadde foredlet en transmisjon som opprinnelig var patentert i 1897 og som i årene etter var brukt, først og fremst, for å drive verktøymaskiner på fabrikker.

To hjul med skrå sider, der selve hjulet var splittet på midten slik at hver halvpart kunne skyves fra hverandre eller mot hverandre og med en rem rundt.

Der kunne man altså øke den effektive radiusen på det ene hjulet samtidig som man minsket radiusen på det andre. Derved hadde man mulighet for å endre utvekslingene, og hvis det ene hjulet var drivende (fra motoren) og det andre drevet (til hjulene), hadde man i realiteten en trinnløs transmisjon.

Variomatic
Variomatic kalte van der Brugghen transmisjonen sin, og han fikk forbausende fort sjefen sin, Hub van Doorne, med på å bygge en bil rundt denne konstruksjonen.

På den tiden var DAF godt i gang, ikke bare som henger-produsent (som de egentlig hadde startet som), men også som lastebilprodusent – så de kunne investere forbausende mye spenn i en komplett personbil – meget kompakt – og med en helt egen 2-sylindret 600 ccm. boksermotor.

Motor foran, driv på bakhjulene, men med hele transmisjonen der bak ble det en meget bedre vektfordeling enn den som var vanlig på andre småbiler på den tiden.

Mange av bilene den gang hadde jo også motoren over drivhjulene (VW bak, Lloyd/DKW foran) med tilhørende interessante tendenser i retning av dramatisk overstyring eller enda mer dramatisk understyring. 

Dessuten – siden hvert hjul ble drevet av hver sin rem, fungerte transmisjonen samtidig som en sperrediff – egentlig lenge før vi ante hva en sperrediff var, og hvor mye godt en slik kunne gjøre.

Velbalansert
Denne overlegne balansen i chassiset var noe merket beholdt helt til Volvo overtok. Jeg husker da vi for alvor testet dekk (den gangen var det merkbare forskjeller både på dekk og kjøreegenskaper).

Det var ingen tvil, vi brukte så ofte vi kunne en Volvo 343 – DAF-etterfølgeren – som prøvebil fordi den var komplett nøytral i sine styre-egenskaper.

Nå var DAF langt fra den første bilen som forsøkte seg med trinnløst variabel transmisjon, det er en rekke merkelige og ofte ganske hysteriske eksempler på slike konstruksjoner i mellomkrigstiden, men ingen ble varige.

Fortsatt i bruk
Variomaticen har vart til i dag – med en rekke forbedringer selvfølgelig, stålbånd i stedet for rem for eksempel (takket være det pensjonerte Fiat-geniet Dante Giacosa bl.a. men det er en helt annen historie som jeg også må fortelle en dag, det er snart ikke andre som kan akkurat den) og elektronikk som styrer utvekslingene, og en låsanordning slik at det trinnløst variable nå er låst til sju eller ti eller whatever faste trinn.

Men der du aner en CVT-kasse i en bil i dag, kan du sende disse hollenderne en applauderende tanke. Og det skjer ganske ofte – ved siste opptelling var det cirka 50 modeller som fremdeles brukte remtrekk. Pluss et par tusen scooter-versjoner.

Det ble etter hvert en rekke modeller fra DAF, 600-utgaven kom ikke riktig i gang før året etter premieren og klarte ikke mer enn 300 eksemplarer det første året – i 1959. Ti år etter lå de rett under 100.000 biler per år.

Evolusjon
Det tok bare et par år før DAF 750 dukket opp i 1961 – og med en luksusutgave de kalte Daffodil. Litt annerledes karosseri, litt mer plass, litt mer motor, litt mer krom, litt mer av det meste.

750 forsvant fort, folk ville gjerne ha litt mer også av lekre setetrekk, så Daffodil fortsatte til 1967 da den ble erstattet av den nesten identiske 33-modellen. 

Men da hadde vi allerede hatt 44 en stund, designet av italienske Giovanni Michelotti – meget kompetent gjort (på tross av at han designet for cirka 77 forskjellige bilfabrikker klarte han å gi alle bilene sine et klart preg. Ingen tar feil av enn 44 (eller en 55 eller en 66).

Han klarte til og med å gjøre ganske lekre coupeer av dem – ikke i klasse med Bertones NSU Sport Prinz riktignok, men ikke langt unna.

Tema med variasjoner
Dessuten bygde han en og annen munter alternativ versjon underveis. Hans ganske appetittlige beach buggy-avlegger Dafkini er vel den best kjente.

Samtidig dukket det opp en rekke spesialutgaver – i Sverige bygget de Tjorven, spesielt ment for landpostbud – vi hadde noen i Norge også. Og det var en million versjoner som ble brukt til transport-jobber, Variomatic var åpenbart en oppskrift folk satte pris på.

Men alt dette startet egentlig med type 44, som begynte å bli tatt på alvor over det hele. Motoren var oppe i 850 ccm, vi var i Renault Dauphine-land, og med 34 hk var vi i VW-land. Dessuten hadde den fått et fantastisk ventilasjonssystem som plasserte den rett i Cortina-land.

Cutting edge
Bilen kom fra den nye fabrikken i Born, helt øst i Nederland nær den tyske grensen, og der snakker vi virkelig seriøse investeringer og cutting edge teknologi anno 1966.

På en måte skled 44 rett over i type 66, via en facelift som het 46, som vi imidlertid aldri så her hjemme.

Derimot så vi 55 i 1967, som en avløser til 33, samtidig som 44/46 fortsatte i produksjon. Her var vi plutselig i mainstream med en 1,1-liters motor fra Renault og en lengde som nærmet seg 4 meter.

Det gjorde ikke noe at bladfjærene foran ble erstattet av torsjonsfjærer heller, når jeg tenker meg om.

Motorsport
En spesiell modell som fremdeles lever høyt i DAF-mytene er 55 Marathon med 65 hk (opp fra 50) etter at en 55 hadde fullført London Sydney Marathon med heder. Eller for å si det slik: vi husker heller den enn de fortvilte forsøkene med innsats i Formel 3. 

Flere år midt på 60-tallet kjøpte DAF en rekke racing-chassiser og installerte egen mekanikk om bord.

Det var merkelig å høre dem, for låten var nesten konstant, farten ble regulert av transmisjonen mens man sørget for at motoren holdt seg i det mest effektive området hele tiden. 

Aldri, verken før eller siden, har jeg hørt en bil gå gjennom Tarzan-svingen på Zandvoort uten at motorlåten endret seg.

Flere kjente førere, Rob Slotemaker eller Peter Gethin, for eksempel, kastet bort mye tid på slikt. Dessuten skjønner jeg fremdeles ikke at racing-interesserte var DAFs målgruppe. Jeg regner med at det lå noe ingeniør-prestisje under.

I Nederland og Belgia har det også vært populært med ryggeløp for DAF-er – de går jo like fort (eller sakte) begge veier (artikkelen fortsetter).

Overtatt av Volvo
Den delen av DAF-historien som jeg hyller i dag slutter med 66, som fikk et altfor kort liv, 1972 til 1975 – men de fikk da tross alt ut 150.000 av den også.

Volvo kjøpte personbildelen til DAF og flyttet inn i Holland, i 1975 het fabrikken plutselig Volvo Car BV – og der har de vært siden.

DAF 66 ble til Volvo 66, nesten uten overgang og med den nye grillen ble det produsert ytterligere 100.000 pluss av denne tro tjeneren. I 1980 vinket vi adjø til den, men da hadde vi jo hatt 343 – eller 300-serien til Volvo siden 1976.

Gørrkjedelig, førsteklasses, pålitelig bil med en veldig spennende karosseriprofil. Opprinnelig utviklet for å bli den nye DAF 77, ment å være klar for markedet i 1970. Det fikk ikke DAF verken råd eller tid til, og den dag i dag kan jeg ikke begripe hvordan Volvo kunne kjøpe noe så uVolvosk.

Men jeg er egentlig glad, for på den måten har et solid slektstre vokst inn i vår tid. Volvos 40-modell er en forholdsvis direkte følge av DAFs gamle personbiler.

Selv om ingen hos Volvo i dag aner noe om DAF. Og selv om det nesten ser ut som om ingen hos DAF husker dette spennende 20-års kapitlet i deres 90-årige historie.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer