Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nå er det ikke mye mysterium med hydrogenbiler. I realiteten snakker vi om en vanlig batteribil der batteriene for en stor del er erstattet av et hydrogenfyrt brenselcelleanlegg. Bilen produserer med andre ord sin egen energi og dermed er kabelen eliminert. Den bilen FedEx nå har tatt i bruk i Latham N.Y. er i utgangspunktet en av de varebilene fra upstart-selskapet Workhorse som vi har fortalt om før. Her har de koblet seg opp mot noe som heter Plug Power som bygger brenselcelle-enheter og som har bygget om denne bilen. Bilene fra Workhorse er som regel spesialbygget for kjente leveringsruter, eller forholdsvis korte avstander i byer. Men her er åpenbart det opprinnelige batteri-systemet beholdt og brenselcellene lader batteriene i stedet for å levere strøm direkte til elmotorene. For denne bilen betyr det at rekkevidden er økt fra litt over 100 til 250 kilometer. Til nå har denne bilen gjort nesten 5.000 kilometer i jobben og man regner med at den skal legge på ytterligere 40.000 de neste seks månedene. Det betyr maksimal utnyttelse av rekkevidden hver eneste arbeidsdag fremover. Plug Power har sin egen hydrogenstasjon i Latham, noe som selvfølgelig er en av grunnene til at FedEx starter nettopp her. Dette var for øvrig en av de aller første hydrogenstasjonene ved den amerikanske østkysten.
|