img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Revolve-biler presentert
Revolve, NTNUs team som konkurrerer i Formula Student, hadde i går en fantastisk presentasjon av sin nyeste bil. Samtidig som fjorårets bil ble vist frem i ny versjon. Nå som deltaker i den autonome racing-klassen.

Det skjer masse i studentmiljøet i Trondheim, men likevel klarte de rundt 70 medlemmene av årets Revolve-team å skape så mye buzz rundt sin nyeste racerbil at de hadde klart å fylle Samfunnet da de dro lakenet av den i går kveld.

Og ikke bare det, de klarte å lage en gjennomført forestilling som ikke sto tilbake for noen av de «profesjonelle» bilintroduksjonene jeg har vært med på i årenes løp.

Faktisk var den på mange måter bedre, for når ingeniør-aspiranter presenterer en teknisk tour-de-force for andre ingeniør-aspiranter, kan man tillate seg å gå litt i dybden på det tekniske.

Når forsamlingen for eksempel blir fortalt at det var brukt 750.000 CPU-timer på aerodynamisk simulering, og at det tilsvarer 22 år på en vanlig PC, skjønner forsamlingen at dette er noe som fortjener applaus, og forsamlingen applauderer.

Forsøk slikt på en vanlig bilintroduksjon, og forsamlingen hadde sovnet i går.

Men dette illustrerer samtidig noen av de andre kvalitetene ved disse folkene som bruker all sin fritid, og ganske mye av den tiden som ikke burde være fritid også (de har introdusert en ny øvelse: Sleep Faster – selvfølgelig får man da tid til mye mer): de er nemlig også svært dyktige til å presentere.

Et eksempel var de to glimrende konferansierene. Aida Angell er årets ansvarlige for Marketing teamet (som også er en av øvelsene i Formel Student), og Harald Lønsethagen er ansvarlige for autonombilens Guidance & Control Team.

Her dukket de opp som den samlende delene for hele arrangementet.

De fikk opp den allerede glade stemningen til de grader, da Aida introduserte Revolve-teamet for 2017! Og Harald fortsatte med å dra opp publikum ved å fortelle at de skulle avduke de to bilene – og tre prominente gruppesjefer!

Hvis dette var ufrivillig forsnakkelser, var det smart, hvis de var lagt inn i manus, var det genialt, for stemningen var på topp derfra og ut – to og en halv time senere.

Den ble ikke mindre topp da prosjektsjefen selv, Cornelia Reme-Ness, kom på scenen og snakket om hva og hvorfor og om å flytte grenser og lære seg selv å kjenne. Og samtidig kunne fortelle navnet på den nye bilen: Atmos.

Tidligere har de hatt bl.a. Gnist, og fjorårets bil het Eld. Det er den som skal kjøre den nye autonome klassen i år, mens Atmos har tatt over der den gamle slapp. 

Jeg skal ikke gå inn på verken lidaren eller kameraene og alle programmene som er skrevet til den autonome, som faktisk hadde sin første forsiktige prøvetur dagen før avdukingen.

Jeg skal heller ikke bruke for mange ord på Atmos, bortsett fra å påstå at den har den mest aggressive aeroen ever, at den har en vanvittig avansert opphengning og at den ser glimrende ut.

At de samtidig har fått plass til navn og logo på alle de gode hjelperne, er også imponerende – for dem er det mange av.

Mens bilen fra førstegangsgjengen fra Agder nøyer seg med å delta på Silverstone i år, skal Revolve kjøre i Ungarn, Spania og Tyskland – så der røyk den sommerferien. Men etter en amputert juleferie og en påskeferie som ingen hadde, begynner de vel å bli vant til slikt.

Det var forresten en rekke andre taler også, som berømmet og beundret laget. Skolens prorektor, Anne Borg, var godt klar over at dette tok tid – men hun vet jo samtidig at hun jobber på en skole som har fått racerbil inn som eget fag – og det er ikke få master- og bachelor-oppgaver som skrives rundt disse bilene.

Hans Petter Blokkum representerte en av hovedsponsorene. Han er konserndirektør for HR og sikkerhet i Kongsberg Gruppen – og de har faktisk vært med de forskjellige Revolve-gruppene helt siden 2012 – året etter at den første bilen kom på hjul.

Den andre hovedsponsoren er Bertel O. Steen, og derfra kom Are Borvik Knutsen, direktør for Tjenesteutvikling og innovasjon og var veldig klar på hvorfor de sponser et prosjekt som dette.

Et selskap som Bertel O. Steen er i sterk omstilling, de trenger folk som tenker nytt og som har kunnskaper som ikke akkurat er alminnelige. For eksempel evnen til å behandle store datamengder og få noe ut av dem. 

For Bertel O. Steen er det viktig å gjøre seg attraktiv som arbeidsgiver, og Knutsen fortalte at selv om de bare så vidt var med i fjor, men er med for fullt nå, synes han det virker som de har nådd gjennom allerede.

«Vi utlyste to spesielle sommervikar-stillinger hos oss, utelukkende for NTNU-studenter. Responsen var overveldende».

Og han avsluttet ganske greit med å si at «dersom jeg som arbeidsgiver ville fått en CV der det står Revolve, ville det blitt innkalling til intervju med en gang».

Det beste inntrykket av hva det dreier seg om fikk vi allikevel fra en av prosjektets deltakere. Alt dette slitet og strevet for å bygge en racerbil – det kan jo bare forklares med en ting, sa han: Lidenskap!

Det var åpenbart at salen også forsto det.

Vi kommer tilbake til årets tre norske Formula Student team i den kommende utgaven av BIL (du kan lese litt om dem i det bladet som står i kioskene nå, også). Og dersom du tror jeg overdriver når jeg snakker om en proff presentasjon kan du gå inn og sjekke selv: Her finner du to og en halv times opptak fra hele forestillingen


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer