img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Et norsk stjerneskudd
Norge har hatt stor suksess innen rally og rallycross, men få norske racerførere har greid å skaffe seg en internasjonal karriere. Til nå.

Først publisert i bladet BIL nr. 2/3-2018

For Dennis Olsen gikk en mangeårig drøm i oppfyllelse da han i november skrev kontrakt som fabrikkfører etter to suksessrike år som Porsche Junior. 2017 endte med seier i tyske Porsche Carrera Cup og en andreplass i Porsche Supercup. Dennis kan trolig se frem til en lang karriere som fører for en av verdens mest prestisjefulle bilprodusenter.

Stor spenning knyttes også til 14-årige Dennis Hauger som er plukket opp av Red Bulls juniorteam og konkurrerer i britisk Formel 4. Om han gjør sine saker bra kan han bli første nordmann som når helt opp til Formel 1, og så langt har det sett meget lovende ut.

I kulissene
Og så har vi Mads Siljehaug fra Lillehammer. Ikke hørt om ham? Du er ikke alene, for Mads har gjort sine saker uten at andre enn lokalpressen og entusiaster i nærmiljøet har fått med seg hva han har prestert. Men i år er han på plass i en Lamborghini Gallardo GT3 i Blancpain-serien, og da kan du følge ham live på Eurosport gjennom hele sesongen.

Som så ofte startet det med en bilsportinteressert far. Allerede som femåring fikk Mads sin første motocross-sykkel og startet treningen på Hovemoen ved Lillehammer. Han avanserte gjennom klassene og var stadig blant de raskeste på trening. Men å kjøre løp var for skummelt!

Som 10-åring ble han med pappa Steinar til Elvedalen gokartbane ved Gjøvik og fikk prøve seg i en Cadetti (den minste gokartklassen). Det ga såpass mersmak at uken etter hadde pappa anskaffet brukt gokart, en 2000-modell CRG med Mini-oppsett.

Startvansker
– Det første vi gjorde da vi kom hjem med karten var å prøve å starte den på gårdsplassen. Vi tok det som en selvfølge at den skulle starte, så vi sjekket ingenting. Vi hadde jo ikke peiling på gokarter, erindrer Mads.

– Broren og faren min skjøv mens jeg satt oppi, vi gjorde minst ti forsøk, og hver gang sa jeg optimistisk: den starter neste gang! Men det gjorde den selvsagt ikke, erindrer Mads. De bestemte seg for å gjøre et nytt forsøk på Elvedalen gokartbane førstkommende lørdag. Der kunne de kanskje få råd fra noen i miljøet.

– Da vi kom dit på lørdagen så sprutregnet det, men det spilte ingen rolle. Vi begynte med samme prosess som hjemme, og prøvde å dytte den i gang. Igjen uten respons. Dette gikk ikke upåaktet hen hos de andre fedrene på banen, så vi fikk raskt hjelp, ikke bare til å skyve, men også til å ta en nærmere titt på motoren som viste seg å ha en helt oppsmuldret toppakning og utslitte stempelfjærer. Spesielt hjelpsom var Robert Carlsen som sørget for at vi i det minste fikk kjørt ett pass på denne første treningen. Han har også vært en god støttespiller som har hjulpet meg mye senere i gokart-karrieren, skryter Mads av sin medhjelper.

Gikk gradene
Det ble mengder med trening for en ivrig guttunge og en tålmodig familie, men noe skikkelig løp ble det ikke før i 2009 da Mads var 13 år. Da hadde de fått oppgradert gokarten med god hjelp fra Robert Carlsen og hadde et lite budsjett slik at Mads kunne kjøre sine første løp på andre baner enn Elvedalen, det ble turer til både Elverum og Trøgstad.

– Det var i 2011 sesongen det begynte å løsne skikkelig da vi kom inn i Energy-teamet til Trond og Kenneth Østvold, der også Dennis Olsen var en del av teamet. Det var de som fikk meg fra en middelmådig gokart-sjåfør til å vinne løp og ga meg troen på at jeg kunne nå langt om jeg ville, sier Mads.

Som 16-åring tok han i 2012 steget opp til Formel Basic, og der kom resultatene raskt. Han ble norgesmester i første forsøk, og i 2013-sesongen vant han 7 av 10 løp i Norge og Sverige og tok sin andre NM-tittel.

Så ble det et par års pause mens han vurderte hva og hvor han ville med racing, og selvfølgelig, sparing for å bygge opp et budsjett han kunne hevde seg med.

Rask beslutning
– Vi visste ikke helt hvor veien videre skulle gå. Vi vurderte å dra til USA, men det jeg kunne kjøre der var for likt det jeg hadde kjørt hjemme, det føltes ikke som noen progresjon. Dessuten trengte vi et budsjett som vi ikke hadde.

– En helg tidlig i 2016 så vi en annonse for Reiter Cup som virket spennende. Der kunne jeg få en full sesong i en KTM X-Bow GT4-bil med masse kjøring, samtidig som jeg lærte mye om teknikk, for et overkommelig beløp. Og - ikke minst - der gevinsten var noe som kunne åpne veien videre til en karriere i racing, minnes Mads som virkelig tente på ideen.

– Det hele gikk lynraskt. Jeg ringte teamsjef Tomas Enge (tidligere F1-fører) hos Reiter mandag kveld, tirsdag var jeg hos Bilsportforbundet og skaffet nødvendig lisens, og onsdag dro vi til Ungarn for en første test. Testen gikk bra, jeg var blant de raskeste og fikk et positivt inntrykk av Reiter som et seriøst team.

Unik mulighet
Reiter Engineering bygger racerbiler for flere team. De har spesialisert seg på Lamborghini Gallardo, men bygger i tillegg sine egne unike GT4-racere basert på KTM X-Bow.

Teamet har åtte slike biler som hvert år gir plass til 16 unge førere. I tillegg tar de i samarbeid med universiteter inn ingeniørstudenter som får testet sine kunnskaper i praksis hos teamet.

– Jeg var heldig med loddtrekningen og fikk en erfaren teamkollega. Han var nok skeptisk til å dele bil med en urutinert 19-åring i starten, men det endret seg raskt da jeg viste resultater. Gjennom hele sesongen kjempet vi i toppsjiktet, tok fem pallplasser, vant et 2-timersløp på Spa og endte på andreplass i GT4-mesterskapet, forteller Mads.

Sesongen hadde gitt mersmak, selv om han ikke nådde helt til topps i Reiter Cup som er en intern konkurranse mellom de 16 KTM-førerne der premien for de to beste er en sesong i en GT3-bil.

Her måles førerne individuelt i forhold til raskeste rundetider, dekkslitasje, krasj, hvordan man kommuniserer med ingeniører etc. Det spiller ingen rolle om man vinner løp så lenge man er blant de raskeste og viser god teknisk innsikt.

Bilsporttalentet
Høsten 2016 ble Mads Siljehaug nominert som en av fem unge førere til å kjempe om den prestisjefulle tittelen Bilsporttalentet. Han gikk seirende ut av konkurransen og vant dermed en premiepott til en verdi av 300.000 kroner.

Samtidig ble han en del av Team Norway, det norske landslaget for bilsportutøvere, med tett oppfølging av et profesjonelt støtteapparat.

– Med premiepotten, litt sponsorinntekter og et studielån klarte jeg å finansiere en ny sesong hos Reiter. Og nå hadde jeg kun fokus på én oppgave – å vinne Reiter Cup. Jeg kjørte smart gjennom hele sesongen, holdt et jevnt høyt tempo og hadde kun én krasj. Det holdt til å vinne cupen, og mitt store mål for sesongen var i boks, sier en lykkelig Mads Siljehaug etter å ha innkassert en premie verd tre millioner norske kroner - normal pris for en sesong i GT3.

Store fremtidsmuligheter
I 2018 kjører han en Lamborghini Gallardo GT3 i den internasjonale Blancpain-serien, et slags uoffisielt europamesterskap for GT-biler. Der får Lillehammer-gutten meget gode muligheter til å vise seg frem siden løpene har mange team og førere og meget god medieeksponering.

Han får ikke lønn for å kjøre, men han slipper å betale slik mange andre må på dette høye nivået innen motorsport. Og Mads nøyer seg ikke med å kjøre løpene, han har større ambisjoner.

– Jeg flytter til Kirchenschöring, en liten landsby helt syd i Bayern, der Reiter har sin base. Jeg skal jobbe tett med teamet for å lære mest mulig teknisk om bilene og racing generelt. Jeg tar det rett og slett som et studieår, målet er å legge et solid grunnlag for en karriere som racerfører på toppnivå, avslutter Mads Siljehaug som med gode resultater kan realisere drømmen.

Han skryter av støtteapparatet i Team Norway og ikke minst Fredrik Brenna-Lund som har vært med på flere løp og hjulpet Mads med å bygge selvtillit. Det er noe en racerfører aldri får nok av.

Terminliste 2018 Blancpain Endurance GT3 series

21.-22. april

Monza, Italia

19.-20. mai

Silverstone, Engeland

1.-2. juni

Circuit Paul Ricard, Frankrike - 1000 km løp

3. juli

Spa Francorshamps, Belgia. Testløp

26.-29. juli

Spa Francorshamps, Belgia - 24 timers løp

29.-30. september

Barcelona, Spania




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer