img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Stort steg for Sprinter
PRØVEKJØRT: Ikke la deg lure av den ytre likheten til forgjengeren. På innsiden er ikke nye Sprinter til å kjenne igjen. Men slapp av – bilen vil kjenne igjen deg, etter hvert.

Kanskje vil du skvette litt første gangen varebilen spør deg om det ikke er på tide å ringe hjem til kona snart, eller om du også i dag skal kjøre innom matbutikken på vei hjem fra jobb klokken 17.

Men dette er ikke langt unna din nye hverdag, dersom du havner bak rattet i nye Sprinter.

Svarer på det meste
MBUX heter det elektroniske ombordsystemet som kan styres med stemmen, berøringsskjerm eller knapper på rattet, og som ifølge Mercedes skal bli din nye bestevenn. En personlig assistent du kan spørre om alt mulig – og få svar på det meste. Teknologien tilsvarer noe á la Amazones Alexa eller Google Home.

Og det at varebilen kjenner deg igjen er helt seriøst: alt du foretar deg – som kjørestil, hvilke veier du kjører på, hvem du ringer – og når, hvilket tidspunkt du pleier å reise på jobb og hvor du liker å spise, kan lagres. På bakgrunn av dette vil bilen lære deg å kjenne, huske atferdsmønstrene dine og etter hvert foreslå – trolig før du har tenkt på det selv – om du skal gjøre «sånn» eller «slik», «som du pleier».

Det er visstnok kun noen få spørsmål varebilen ikke kan svare deg på: En liten test viste oss at om du spør om hva som er meningen med livet, får du til svar at «jeg hater å si det, men akkurat dette spørsmålet overlater jeg til deg å finne ut av».

Trenger du derimot en matbit, for eksempel, er det bare å si «Hey Mercedes», hvorpå hun (ja, det er en kvinnestemme) svarer «Hva kan jeg hjelpe deg med?», og du repliserer «hungry», så får du opp en smørbrødliste over spisesteder i nærheten. 

Jobbrelatert kan du selvsagt få adresse og kjørerute til firmaet du skal levere en pakke til, eller be «henne» om å skrive en tekstmelding til sjefen din om at du er på vei fem minutter forsinket.

Mer enn en bil
Selv om starten her kanskje ikke minner om en varebilprøvekjøring, er det akkurat det vi har vært på i Nederland, hvor vi utforsket en av årets viktigste varebilnyheter – nye Sprinter. Nåtidens varebiler handler altså om langt mer enn nyttelast, volum og førerkomfort. Alle systemene og tjenestene rundt kjøretøyet er vel så viktige som selve bilen, skal vi tro produsenten.

Prøvekjøringen var siste del av et lanseringsshow i tre akter. I de to foregående, som vi har rapportert fra tidligere, ble det blant annet fokusert på at bilen nå skal være en «hub» i et omfattende logistikknettverk. Det betyr for eksempel at gjennom tjenesten Mercedes Pro får du digital kjørebok, tracking av kjøretøy, flåtestyring med servicekontroll, sanntidsstyring av hele det aktive bilnettverket og mye mer.

Om du synes MBXU og Mercedes Pro virker «litt mye» kan du slappe av med at dette er tilvalgsutstyr, og at du kan få utgaver av Sprinter så «ribbet» at det ikke sitter radio i dashbordet en gang.

Med totalt 1.700 ulike varianter å velge blant skal det finnes noe for enhver smak. I hovedtrekk kan vi nevne tre akselavstander, fire lengder, tre høyder, inntil 17 kubikk og inntil 5,5 tonn – pluss 3,5 tonn tilhengervekt. Vil du ha minibuss kan du få inntil 20 sitteplasser.

Som nevnt har det ikke skjedd radikale endringer i bilens ytre, og heller ikke under skallet er alt nytt – selv om vi snakker ny plattform. Blant annet er de to motorene som leveres i tre versjoner fra 114 til 190 hk kjent fra før, men «ytterligere optimalisert» ifølge Daimler. De fungerer fortsatt utmerket.

Sprinter blir nå også tilgjengelig med forhjulsdrift, i tillegg til firehjulsdrift og bakhjulsdrift. Fordelen med forhjulsdrift er at man ikke har noen aksling bakover, slik at gulvet i varerommet kan senkes med 80 mm og gi lavere inn- og utlasting. 50 kilo ekstra nyttelast er ren bonus.

Køkjøring en drøm
Hvordan er bilen å kjøre?

Jo, selv om du har tilgang på det meste av fører- og sikkerhetsassistenter (dog ikke lukeparkeringsassistent og Trailer Assist, som du får på VW Crafter), mye takket være den elektromekaniske servostyringen, må du fortsatt kjøre selv.

Styringen er lett, presis og stabil. Du sitter som en konge, særlig i setene med elektrisk justering og uttrekkbar lårstøtte. Utgående Sprinter er støysvak, og denne er enda et knepp bedre.

Den nye 9 trinns automatkassen jobber så lytefritt at det er bare å sette hendelen ved rattet i posisjon D, så glemmer du hele momentomformeren.

Bilene vi kjørte hadde den største multimedieskjermen på 10,25 tommer, med berøringsfunksjon. Den blir du glad i. Betjeningen av denne og bryterne på rattet, med blant annet to små berøringsplater, er rimelig intuitiv – men trenger likevel litt tilvenning. Det gjør også navigasjonssystemet.

Vi holdt flere ganger på å kjøre feil fordi systemet sa over høyttaleren «sving til høyre» eller «sving til venstre», mens det med liten skrift på skjermen stod at det var 500 meter igjen til vi skulle svinge. Liten skjerpings her, Mercedes.

At det finnes flere USB-porter, 12V-uttak og trådløs lading av mobiltelefonen i rommene på toppen av dashbordet er nok viktig i hverdagen.

Etter mye køkjøring på hektiske motorveier rundt Amsterdam og Rotterdam kan vi også bekrefte at dette går som en drøm med den adaptive fartsholderen. Nå virker den helt ned til stillestående og tar i gang igjen selv – dersom du ikke blir stående mer enn tre sekunder, da. Etter det må du hjelpe bilen i gang med gasspedalen, før den overtar selv igjen.

Offisiell salgsstart i Norge var 8. mai. Torsdag 31. mai skal bilen lanseres i lokalene hos alle Mercedes-Benz varebilforhandlere Norge rundt. Importøren opplyser at prisene på nye Sprinter vil være tilnærmet lik som for tilsvarende utgave av utgående modell. 

I mellomtiden er det bare å pønske ut hva du vil spørre bilen om.

PS. Elektriske eSprinter ble vi lovet pressekjøring av «til sommeren», og markedslansering er i 2019.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer