Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Endrer reglene for når bilen skal på EU-kontroll I dag bestemmer det siste sifferet i bilens registreringsnummer hvilken måned kjøretøyet skal til EU-kontroll. Det blir det snart slutt på. |
||||||||||||||||
Statens vegvesen legger i disse dager siste hånd på flere omfattende endringer i regelverket rundt Periodisk kjøretøykontroll (PKK) – ofte kalt «EU kontroll» på folkemunne. De største endringene er det bilbransjen som vil merke, blant annet i form av nye krav til kompetanse og godkjenning for kontrollører, og strengere habilitetsregler. Noe av det du som kjøretøyeier må forholde deg til, er de nye fristene for når kontroll og etterkontroll må gjennomføres. Velger tidspunkt selv Det vil fortsatt være slik at en personbil må kontrolleres innen fire år etter førstegangs registrering i Norge. Deretter må bilen kontrolleres innen det har gått to nye år, og videre med to års intervallfrister. Dagens ordning med et «kontrollvindu», hvor kontroll kan gjennomføres inntil fire måneder før kontrollmåned, fjernes. Denne erstattes med en mer fleksibel ordning hvor eier selv velger når kjøretøyet skal fremstilles til kontroll, så lenge man ikke overskrider den ytre fristen på to år for lette kjøretøy eller ett år for tunge kjøretøy. – Fristen for neste kontroll vil da bli beregnet til to år for personbil og ett år for tunge kjøretøy fra den datoen kjøretøyet fremvises for PKK, opplyser Trond Robert Larsen ved seksjon for tilsyn og kontroll i Statens vegvesen til BilNorge.no/YrkesBil.no. – Unntaket er dersom du får kontrollen utført i et to-måneders vindu før fristen, da beregnes ny to års-frist med utgangspunkt i den opprinnelige fristen, legger han til. Det innebærer at det lengste intervallet du kan oppnå mellom to kontroller er to år og to måneder. Enklere for lastebileiere Tilsier for eksempel registreringsnummeret i dag at bilen skal kontrolleres i februar, vil du i fremtiden kunne vise bilen i en av sommermånedene i stedet, om det passer deg best. For lastebileiere blir en positiv konsekvens at man enklere kan samkjøre kontroll av både bil og henger. Det er med dagens regelverk også mulig å endre kontrollmåned permanent, men det må skje gjennom søknad til Statens vegvesen. Ett og fem år Bevaringsverdige kjøretøy over 30 år får fem års intervaller, etter at PKK-godkjenning der fullstendig kontroll er utført foreligger ved 30 år eller eldre. Bevaringsverdige kjøretøy over 50 år får fritak fra kontroll, etter at PKK-godkjenning der fullstendig kontroll er utført foreligger ved 50 år eller eldre. For bruktimporterte kjøretøy – uansett kjøretøygruppe – vil fristen for første gangs kontroll settes til ett år etter første gangs registrering i Norge. Ingen nåde lenger Med de nye reglene iverksettes begjæring om avregistrering (bruksforbud) umiddelbart etter at kontroll-/godkjenningsfristen er overskredet. Det samme gjelder ved overskridelse av fristen for godkjent etterkontroll (som er to måneder etter hovedkontroll), selv om den ordinære kontrollfristen ikke er utløpt. Det betyr at du fortsatt får to måneder på deg etter en kontroll, dersom bilen ikke blir godkjent, til å utbedre manglene og fremvise for etterkontroll. Men alt må uansett skje innenfor den opprinnelige fristen på to år. Fremstilles kjøretøyet fire måneder forut for kontrollfrist og ikke blir godkjent, vil kjøretøyet bli begjært avregistrert etter to måneder uavhengig av den opprinnelige fristen. Overgangsperiode Ingen kjøretøy registrert første gang i Norge eller som har gjennomført EU-kontroll før 8. februar 2019 får ny kontrollfrist fra denne datoen – de vil innlemmes i det nye «regimet» fortløpende når de etter 8. februar gjennomgår kontroll fastsatt etter de gamle intervallene. Diskrimineringsforbudet oppheves Med dagens regelverk plikter verkstedene å utføre kontroll på alle kjøretøy i den kjøretøygruppen de har godkjenning for.
|