Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I år skal Norge delta i diverse Formula Student race med til sammen fire biler. To av dem kommer fra NTNU i Trondheim og skal kjøre flere løp på kontinentet. Det knytter seg selvfølgelig spesiell spenning til nysatsingen: autonom racing. Studentene har bygget om fjorårets bil til et elektronisk vidunder med sensorer og regnekapasitet som er helt hinsides. Her skal bilen ta seg frem på en bane som er ukjent på forhånd, så man kan ikke lese inn noen rute. Og ikke bare skal den finne frem, den skal gjøre det i racingfart også. Deres andre bil er eldrevet, i motsetning til den som kommer fra Universitetet i Agder. Deres bil følger den klassiske oppskriften med drift fra en ombygd motorsykkelmotor som lager lyd. Det er heldigvis noen som satser på det elementet i racing også. Og det er sikkert en smart vei å velge i første omgang. Denne gruppen har nemlig aldri vært med før, så det blir en jomfrutur til Silverstone utpå sommeren. Stavanger skal også til Silverstone, men det er ikke første gang nei. De har vært med like lenge som Trondheim, men satser ikke like hardt. De viste frem sin nye bil på tampen av forrige uke for en stor forsamling. (saken fortsetter) Leif Johan Sevland, som er CEO i Offshore Northern Seas som blant annet arranger den store oljemessen i Stavanger, sto frem og ga Ion-Racing teamet masse skryt. Andreas Grimstad er prosjektsjef hos hovedsponsoren MECA, han var også til stede og fortalte om hvorfor de syns det er viktig å være med på slikt. Den nye bilen følger tradisjonen med norrøne navn: Bifrost heter årets og stiller i klassen med eldrift. Som Agder-bilen skal den også nøye seg med det ene storløpet på Silverstone 13.-15. juli.
|