img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Volvos største coach-nyhet på 20 år
Lanserer en helt ny serie busser for turistreiser og rutedrift. Med nye 9700 og 9900 lover Volvo at det skal være enklere å kjøpe, kjøre og eie.

Med 20-års intervaller for lansering av nye modellserier er det ikke rart tungbilaktørene gjerne slår litt ekstra på stortromma når det først skjer.

Og akkurat nå er det Volvo Buss som er i festhumør. Selvsagt er det ikke 20 år siden sist de hadde noe å feire, men det er rundt 20 år siden den utgående coach-plattformen så dagens lys.

Det kunne vi tydelig se på Volvo Buss-toppsjefen, Håkan Agnevall, da han rett før helgen rullet den nye 9000-serien ut i rampelyset for fagpresse fra hele Europa.

– Vi har gjennomført den største fornyelsen av den europeiske turistbusserien vår på mange tiår, erklærte Agnevall.

Serien innbefatter den luksuriøse flaggskipmodellen 9900 og den mer allsidige 9700.

Begge kan selvsagt skreddersys på detaljnivå, alt ettersom om du skal kjøre ekspressrute Oslo-Kristiansand eller ha med kravstore turister på VIP-reise Vestlandet rundt, for eksempel.

Familietrekk
Med frontlykter hentet direkte fra delehyllen til anleggslastebilen FMX og jernmerket godt synlig i fronten, skal det ikke være noen tvil om at det er en Volvo du møter. 

Om du drar kjensel på utseendet kan det være at du tenker på modellen 9800, lansert i 2016 for det Mexicanske markedet. Mye av linjeføringen er åpenbart hentet derfra.

Vi har allerede registrert, blant annet i sosiale medier, at det er mange og delte synspunkte om designen på den nye 9000-serien. Spesielt det uthevede partiet fra nedkanten av fronruten og ned har fått gjennomgå.

At mange mener noe om utseendet betyr vel bare at sjefsdesigner Dan Frykholm og teamet hans har gjort noe riktig. Likegyldighet fra publikum ville nok vært mye verre. Undertegnede synes for øvrig bussene gjorde seg bedre i virkeligheten enn på bilder.

Stort pluss for den bølgete, lekne signaturstripen som gjør den enkel å skille fra andre busser når du ser dem i profil. Med stripen kan du alltid være trygg på at det er en 9900 du ser – for dette leveres kun på toppmodellen. 

Samme motor, lavere forbruk
Det eneste som har blitt med over fra den utgående modellen, er D11-motoren, på enten 430 eller 460 hestekrefter, og I-Shift-girkassen. Begge deler er selvsagt oppdatert med nyeste «mjukvara» (identisk med det som i dag leveres på utgående modell).

Likevel har Volvo visstnok klart å redusere drivstofforbruket og CO2-utslippet med opptil fire prosent på 9700-versjonene. 9900-versjonen, hvor takhøyden er økt med 12 centimeter og lengden med 17 centimeter sammenlignet med forrige generasjon, skal bruke nøyaktig det samme som den utgående versjonen.

Årsaken skal være at den aerodynamiske utsiden med glattede paneler og avrundede hjørner genererer svært lite luftmotstand. Totalvekten er dessuten redusert med 350 kilo ved bruk av lette materialer.

– På en 13-meter er taket alene slanket med 230 kilo fordi det nå brukes et komposittmateriale med en sandwichkonstruksjon. Dette har også bidratt til å flytte hele bussens tyngdepunkt med 4-5 centimeter, fortalte produktsjef Michele Ferrara.

Ved å spesifisere Dynamic Chassis Lowering, som senker chassiset to centimeter når bussen passerer 80 kilometer i timen, og fartsholderen I-See som optimerer kjørestilen ut fra topografien, skal det være mulig å spare enda mer drivstoff.

Teatergulv i toppmodellen
9000-serien som produseres ved Volvos fabrikk i Polen skal bygges på den nyutviklede integralstrukturen (selvbærende karosseri), som blant annet skal gi forbedret stabilitet, lavere vekt og høy korrosjonsbestandighet.

Samtidig sørger et godt isolert karosseri for lite støy og et lavt vibrasjonsnivå inne i bussen. Det er selvsagt begrenset hva vi fikk prøvd dette inne på den lukkede testbanen i Gøteborg, men at disse bussene er svært behagelig skyss trenger ingen lure på.

Volvo fremhever spesielt at klimasystemet har blitt utviklet for å gi en jevn og behagelig temperatur i hele bussen – uavhengig av temperaturen utendørs. De har drevet omfattende testing i nær polare strøk om vinteren, og fraktet en buss med båt til Brasil for å teste under virkelig hete forhold. Ifølge Ferrara skal det gå fint både med 40 minus og 40 pluss.

De nye passasjerstolene er Volvos egenutviklede, og skal være både mer komfortable samtidig som de er tynnere og lettere enn tidligere. Høydejusterbar nakkestøtte blir også tilgjengelig etter hvert.

De 12 ekstra centimeterne med takhøyde i 9900 gir også ekstra plass til et større bagasjerom samtidig som passasjerene sitter høyere i bussen. Sammen med det karakteristiske skrånende «teatergulvet», som har blitt Volvos varemerke, og de store glasspanelene gir dette svært god sikt både fremover og langs sidene.

Assistenter
At det er omfattende løsninger for aktiv og passiv sikkerhet trenger vi vel knapt å nevne når det er snakk om Volvo.

En mer robust frontkollisjonsbeskyttelse (FIP) med større kapasitet for energiabsorbering, samt et glasspanel i nedre del av den fremre døren som gjør det enklere for sjåføren å oppdage andre trafikanter i nærheten av bussen, er noe av det som står på listen.

Det samme gjør sjåførvarselassistent som overvåker kjøreatferden og bussens posisjon i forhold til filen og veikantene, med innlagt tretthetsvarsel via popup-meldinger i instrumentpanelet, samt en lyd.

Lovpålagt kollisjonsvarsel med full autobrems er selvsagt på plass, sammen med adaptiv cruise control og kjørefeltassistent.

Den nye busserien kommer også med en rekke tilleggstjenester som ifølge Volvo skal gjøre det enklere å kjøpe, kjøre og eie. Alt dette er nå samlet i pakken Volvo Care, forsåvidt mange velkjente komponenter, men en ny måte å presentere den på.

Pakken består av en firetrinns prosess hvor du først spekker "din egen coach", velger utstyrsvariant, service- og vedlikeholdsløsning og til slutt finansiering og forsikring.

I pakken år du også tilgang til Volvo Buss' eget flåtestyringssystem, inkludert nyheten Safety Zones - en slags geofencing hvor du kan legge inn en fartssperre på bussen innenfor et geografisk område (på bussdepotet i Stavanger har Volvo-bussene fått lagt inn en fartssperre som aktiveres idet de kjører inn på depotområdet). 

Anbud og enkeltsalg
Coach-segmentet utgjør ikke et veldig stort volum i Norge, men akkurat i 2018 hvor totalmarkedet er lavt vil denne busstypen utgjøre to tredeler av Volvos bussalg her til lands.

Bussdirektør Svenn-Åge Løkken i Volvo Norge opplyser at de over tid selger mellom 100 og 150 busser i 9000-serien per år.

– Det er helt klart et marked for denne type busser i Norge, både i anbud for blant annet ekspressruter og i salg til aktører som driver med turbusskjøring. Vi har allerede tatt kjøpere i hånda på de nye modellene, og merker at interessen er stor, sier Løkken.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Fakta:

Volvo 9900: Høyde 3,85 m. Lengde 12/13/14 m. Aksler 4x2/6x2. Skrånende gulv.

Volvo 9700: Høyde 3,65 m. Lengde 12/13/14 m. Aksler 4x2/6x2.

Drivlinje: Volvo D11 Euro 6, 430/460 hk, I-Shift.

**Du finner en større reportasje om den nye 9000-serien i juni-utgaven av bladet YrkesBil, som er ute hos abonnentene 20. juni. Ikke abonnent? Bli det her!**


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer