img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
108 bilder i galleri
Her er Citroëns nye SUV
Da har vi endelig både sett og kjørt Citroëns nye kompakt-SUV C5 Aircross. Seingen ble omfattende, kjøringen ikke – og konkrete informasjoner? Les videre.

Citroën har åpenbart knesatt et prinsipp: Bare én lansering per marked per år. Derfor fikk vi oppgradert Cactus i fjor, mens Kina fikk C5 Aircross.

Nå har jeg vært i Paris og sett på EuroCrossen, men til tross for at den hadde debut nå, og skal ha virkelig debut på Paris-utstillingen i oktober, får den ikke den VIRKELIGE debuten før tidlig neste år.

Da skal den endelig være på markedet.

Jeg kan allerede nå fortelle at sjelden har jeg fått så mange spørsmål om en bil som man lett kan plassere i gruppen «de andre».

Interessen (og pasjonen) for en ny Citroën er farlig å undervurdere.

Men jeg kan også, allerede nå, fortelle dere at jeg aldri har fått så mange spørsmål som jeg ikke kan svare på.

Og Citroën fulgte opp på en måte jeg faktisk satte pris på, for den illustrerer det jeg så ofte hevder med hensyn til nytten av å reise på prøvekjøring med en bil man ikke kjenner på veier man ikke kjenner under forhold man ikke kjenner.

Her hadde de lagt opp en testrute som besto av cirka to kilometer ride- og sykkelstier med førproduksjonsbiler.

Jeg kan trygt si at den nye, åttetrinns automatkassen skiftet silkemykt. Jeg tror jeg var oppe i 4. gir.

Komforten, og ikke minst retningsstabiliteten, var førsteklasses. Hvis jeg var oppe i 40, var det maks.

Og jeg fikk et godt inntrykk av kvaliteten på innendørsmaterialene de syv minuttene jeg satt der. Dessuten bør jeg vel legge til at jeg faktisk ikke følte meg sliten i det hele tatt da jeg kunne klatre ut av bilen igjen.

Men, du vil ha noe konkret. 

Her har vi en bil, midt i smørøyet. Det mest populære segmentet i Europa. C-SUV.

Bilen er karakteristisk på flere måter. Glimrende innvendig plass (akselavstand godt over gjennomsnitt). Stort bagasjerom. Kompakt utvendig og med et utseende som virkelig skiller den ut.

Bare alle de farge-fintene som er brukt, mye grafikk foran og på sidene, aksentuert av en kantfarge (rødt på hvitt er vel det mest effektive?) fargespor på tak-railsene.

Helt genial bruk av dagskjørelys foran – en integrert del av grillen, men den gjør at du får øye på grillen en time tidligere. Og noen fantastiske tre-dimensjonale bremselys bak, som på en måte speiler karosserigrafikken.

Vellykket, for ikke å snakke om min favoritt. Det så ut som Alexandre Malval og han lystige designere hadde lagt noen Viper-type eksosrør under fordørene.

Mekanikken er kjent, plattformen finner du også under for eksempel 3008 / 5008 og Grandland, pluss at du har komfortpakken – seter og smart demping – som ble introdusert på den face-løftede Cactus

Ingen grunn til at ikke dette skal gå bra. Henger på pris selvfølgelig – men vi får regne med at den kan posisjoneres riktig når den tid kommer.

SÅ til deres interesse for produktet:

Terje E er eier av en C5 Coupé og lurer på det meste. Jeg har altfor liten kjøre-erfaring til å svare deg på komfort-spørsmålet. (Dette svaret går til noenogtredve andre også).

Jepp – lysene er svingbare og det ser ut som LED hele veien rundt.

Nix, Plug-in-versjonen kommer ikke før i 2020. Aner ikke noe om hva de bestemmer seg for med hensyn til batterier, rekkevidde etc. (60 km ble antydet, men det er lenge før WLTP). (dette svaret går også til ganske mange andre.)

8-trinns AISIN-kasse. De lager bra ting.

Pris for – hva spør du om? – modell med massasje i forsetene, Hi-Fi, laminerte sideruter etc? Vet ikke en eneste pris ennå.

Om Grip Control vil fungere både med og uten pigg? Ja – ble det påstått, og den har også nedoverbakke-kontroll for virkelig å forsvare terreng-ambisjons-utseendet.

Aner ikke annet enn at det er et par hundre utvendige fargekombinasjoner, eller no’ – men Volcano Orange var faktisk favoritten etter hvit!

Tore og Martin H. føyer til spørsmål om hengervekt. Jeg fikk ikke engang bekreftet hengerfeste! (Dette var også langt over 20 av dere var opptatt av).

Arve spør om syv seter? Svaret er nei, men ja – tre individuelle bak.

Dag prøver å ta meg på spesifikt forbruk med tomt batteri, men der ble vi enige, før jeg reiste, at vi snakker kanskje ikke om det samme. Men om PHEV kommer med diesel? Nei!

Og ja, Knut: fjæring som Cactus, og med lang akselavstand burde den bli enda bedre. Men vi må vente på en litt mer omfattende prøvekjøring i desember.

Sigurd «som er lei av å vente» lurer på når den egentlig kommer til forhandlerne. Januar! Plass i baksete/Bagasjerom lurer han også på. Jeg tror jeg skal nøye meg med å si: Bedre enn Kuga. Er nok på topp i segmentet.

Og Dag M lurer på om han kan komme frem til hytta «hva blir forbruket når batteriet går tomt og man ikke får ladet?» Aner ikke, sorry.

Trond Kristian får de få spesifikasjonene han har bedt om i tabellen under, og til Rolf V. kan jeg love at ekstrautstyret blir gedigent, jeg tror det overgår det du får på Grandland X.

Og ja, girkassa er skikkelig, ikke EMG, og ja visst er rekkevidde på batterier av interesse men der må jeg altså melde pass foreløpig.

En eller annen Karl Eirik forteller at profilfilmen og HY, Mehari etc, er fin, men hva var spørsmålet? Mens jeg tror Gerhard F har fått svar på alt, unntatt motorstørrelsen: bensin: 1,2 liter 3 syl, og diesel: 2 liter, 4 syl.

Til sist: Ørnulf R. Blir det noen artikkel om C 5 Aircross etter at dere så bilen?

Jess – det skal jeg hilse&si. Kanskje ikke så mye om bilen som om alle de spennende folkene jeg snakket med. I neste utgave av BIL

Citroën C5 Aircross

PRIS: Aner ikke, avgiftsrelaterte speks langt fra klare.

MOTORER: 130 hk. Bensin / 180 hk. diesel.

DRIVLINJE: 8A, forhjulsdrift

DIMENSJONER: L/B/H: 450/184/167 cm. A: 473.

BAGASJEROM: 580/1630 liter.

KONKURRENTER: Lang liste: 3008, Ateca, T-Rock, Qashqai, X1, Kadjar, C-HR, Karoq, Tucson, Sportage, S-Cross, Grandland, Tiguan. Folksomt på denne arenaen.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer