Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
FH anses på mange måter som selve ryggraden i Volvo Trucks, og den har vært med lenge. Før modellen ble lansert i 1993 var det tøffe tider i transportmarkedet, og Volvo omtaler i dag lanseringen som dristig. – Vi nærmet oss slutten på en nedgangsperiode, men valgte å satse stort. Det viste seg å være lurt. Vi lanserte FH på helt rett tidspunkt, og hadde det mest attraktive produktet på et tidspunkt da økonomien og transportmarkedet fikk et oppsving, uttaler adm. dir. i Volvo Trucks, Claes Nilsson. Den første FH-versjonen var basert på et nytt chassis med et design som vakte oppsikt tidlig på 90-tallet. Så ble det ikke mindre enn tre ansiktsløftninger av førerhuset mellom 1993 og 2008, før den nye generasjonen FH ble lansert i 2012 med nytt førerhus. Som Volvos toppmodell har FH selvsagt vært utstyrt med mange av produsentens innovasjoner. For eksempel da de var den første lastebilprodusenten som tok i bruk kollisjonsputer (1995), og da de introduserte frontmontert underkjøringsbeskyttelse (FUPS) i 1996. Vi kan også nevne girkassen I-Shift som kom i 2001, klimaanlegget I-park Cool som kom i 2012 og Volvo Dynamic Steering som ble introdusert året etter. Komfortutstyr som har gitt mange sjåfører en merkbar forskjell i hverdagen. I anledning jubileet unner vi oss et lite tilbakeblikk gjennom FH-historien med disse bildene:
|