Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I Genève møtte vi en lekker ny 508 sedan. Nå får vi et første glimt av stasjonsvognen, 508 SW, og den ser jo riktig så tiltalende ut. Det såkalte D-segmentet (mellomstore biler) representerer totalt 1,4 millioner biler i Europa, og det er stasjonsvognene som har dominert segmentet de siste ti årene, til tross for stadig hardere konkurranse fra andre biltyper, og da spesielt SUV-er. I Norge har OFV valgt en noe annerledes inndeling, de legger flesteparten av disse bilene inn i den såkalte «Mellomklassen», men også her er det stasjonsvognene som dominerer. Målet til Peugeot er klart og tydelig: Å lage en bil du har lyst til å eie, samtidig som man bryter med det tradisjonelle stasjonsvogndesignet og tilbyr et moderne formspråk, sier PR- og informasjonssjef hos Peugeot Norge, Stian Gihle. For at nye 508 SW skal fremstå mer dynamisk er den senket med hele seks centimeter (til 142 cm) sammenlignet med forgjengeren. Det at den er nesten like lav som sedanen sikrer optimal aerodynamikk, samtidig som kupeen fortsatt har den gode innvendige takhøyden du forventer. Lengden er 4,78 meter – bare 3 cm mer enn sedanen. Selv om det er uvanlig for klassen er rammeløse dører på plass. Det er vel bare Subaru som har valgt en slik løsning på «vanlige» biler tidligere. Dette er valgt for å gjøre bilen så lav og sportslig som mulig. Plassen innvendig er bedre enn på forgjengeren, lover Gihle. Som på sedanen er grillen det første du legger merke til når du møter en ny 508, selvsagt med den moderne løve-logoen midt i fleisen. Tilgangen til bagasjerommet er ifølge Peugeot svært enkel. Bagasjeluken kan åpnes manuelt eller automatisk, og lav lasteterskel og bred åpning gjør det lett å få bagasjen inn og ut. Skjult under bagasjeromstrekket får du et bagasjerom på hele 530 liter. Nye Peugeot 508 SW er utstyrt med siste generasjon assistentsystemer, og er utviklet for å overgå alle krav som stilles fra den stadig strengere EuroNCAP kollisjonstesten. De siste hjelpemidlene som skiller 508 SW fra resten av modellene til Peugeot er:
I likhet med sedanen, har nye PEUGEOT 508 SW siste generasjons bensin- og dieselmotorer. Bensinmotorene er på 1,6 liter, og du kan velge mellom følgende alternativer:
I tillegg er det fire dieselalternativer med slagvolum på 1,5 og 2,0 liter:
Ladbar hybrid Bilen vil ha en elektrisk rekkevidde på hele 50 km målt etter den nye WLTP-standarden. Toppfart i elektrisk modus er 130 km/t. Batteriene er lokalisert under baksetene, slik at det store bagasjerommet opprettholdes. Den offisielle lanseringen av 508 SW finner sted på høstens Paris-utstilling, og bilen vil komme for salg i Europa i løpet av januar 2019.
|