Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
C-Klasse er bestselgeren i Mercedes-familien internasjonalt, men i Norge må den se seg slått av GLC. Men muligens får den en boost i andre halvår når oppgraderte modeller entrer markedet. Endringen gjelder alle karosserivarianter, sedan og stasjonsvogn, coupé og cabriolet. Spesialistene hos AMG har også vært involvert i prosessen. – Baby-Benz har for lengst blitt voksen, men i et segment med hard konkurranse er det viktig å hele tiden ligge i forkant. Med nye motorer, digitale instrumenter og selvkjørende egenskaper på S-Klassenivå er vi trygge på at nye C-Klasse blir godt mottatt av både nye og eksisterende kunder, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil. Eksteriørt begrenser endringene seg til nye lykter og muligheten for «Diamond Grill» som tidligere var forbeholdt todørsvariantene. Nå kan den også leveres på sedan og stasjonsvogn. For AMG 43 er endringen mer synlige med blant annet ny diffuser, grill identisk med toppmodellen C 63 samt fire nye enderør. Beveger man seg inn i bilene er det mest iøynefallende et nytt multifunksjonsratt med berøringsflater og eget kontrollpanel for de autonome funksjonene. Videre møter man det digitale og konfigurerbare instrumentpanelet på 12,3 tommer, samt en ny og større medieskjerm som harmonerer bedre med midtkonsollen. Ifølge Mercedes har 6500 nye og forbedrede deler har funnet veien til C-Klasse, som for første gang tilbys med hovedlyktene Multibeam LED Ultra Range. I disse sitter 84 individuelt justerbare dioder som analyserer og automatisk tilpasser seg etter omgivelsene. Når fjernlysene er aktivert, og man ikke har møtende trafikk, produserer Ultra Range-lyktene den maksimale lysintensiteten som er tillatt ved lov. Nye C-Klasse tilbys med en rekke nye assistansesystemer hentet direkte fra storebror S-Klasse. Nå man kjører på «autopilot» hjelper radar, kamera og ultrasoniske sensorer føreren med å holde sikker avstand til bilene rundt i både køkjøring og på motorvei. Hastigheten justeres nå også automatisk i forkant av svinger, rundkjøringer og lyskryss ved hjelp av kartdata. Dette suppleres av en betydelig forbedret Active Lane Change Assist som skifter fil med en enkel berøring av filskifthendelen. Med den oppgraderte C-Klassen fortsetter Mercedes elektrifiseringen og utrullingen av nye og effektive motorer med lavt utslipp. I C 200 introduseres en ny 1,5-liters bensinmotor med fire sylindere i rekke. Volumet er redusert, men effekten beholdt på 184 hestekrefter. I tillegg bidrar EQ Boost med 16 ekstra hestekrefter og 160 Nm, samt seilemodus med avslått motor ved begrenset kraftbehov. C 220 d får en 4-sylindret dieselmotor som yter 194 hestekrefter med et blandet forbruk på kun 0,44 l/mil. For de som ønsker heftig akselerasjon og en god dose lyd er det V6-motoren i AMG C 43 som gjelder. Ytelsene er økt fra 367 til 390 hestekrefter, blant annet ved bruk av turboen fra storebror AMG E 43. – Valgmulighetene har blitt flere, standardutstyret mer omfattende og motorene mer effektive, så det er ikke uten grunn at C-Klasse skaper stor entusiasme hos våre forhandlere i forkant av lanseringen i juli, avslutter Hermansen. Teknisk data
|