img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
SUV-en som ikke er SUV
BRUKTBIL: Lyst på SUV, men ikke SUV-SUV? Lyst på morsomme kjøreegenskaper, men likevel plass til en liten familie? Lyst på noe som ikke er tysk, men likevel litt tysk? Mini Countryman er svaret.

Først publisert i Bil 1-2018.

Vi har alle hørt klisjeen: «Mini? Pøh, æ’kke mye mini lenger». Nei, dagens Mini-modeller – selv de minste – er betraktelig større enn den originale genistreken til Sir Alec Issigonis fra 1959, men hva kan man forvente når en småbil skal produseres med moderne krav til sikkerhet og komfort? Da blir den naturlig nok stor.

Mini Countryman var kanskje den modellen som ble det sterkeste symbolet på den «moderne, oppblåste Mini». Bilen var den første Mini-modellen som brøt firemeters-grensa da den ble lansert i 2010, men det er ingen grunn til at Countryman skal være et utstøtt medlem i Mini-familien.

Selv om proporsjonene på Countryman kanskje er litt rar, har den beholdt mye av moro-faktoren Mini er så kjent for.

Under skallet på Countryman finner vi drivlinjene som Mini-modeller ellers, men med mulighet for All4-systemet – firehjulsdriften som har sitt opphav i BMWs xDrive. Ved normal kjøring fordeles kraften til alle hjul, men bakhjulene kan kobles helt ut dersom forholdene tilsier det. Motorveikjøring, for eksempel.

Glem One
Motormessig er både diesel- og bensinmotorer tilgjengelig, med Countryman One som innstegsmodeller. De har en 98-hesters 1,6-liters bensinmotor eller 90-hesters dieselmotor (One D), og er generelt greit å styre unna. Det blir for puslete i den store bilen.

Hakket opp på bensinstigen finner vi Cooper. Den har den samme 1,6-motoren, men med 122 hester, og her kan du også få All4 – både med automat og manuelt gir.Derfra er det et stort steg opp til Cooper S, med hele 184 hestekrefter (190 i facelift-utgaven) – men morofaktoren øker for så vidt proporsjonelt.

Dieselmotorene følger det samme sporet, med Cooper D (112 hk) og Cooper SD (143 hk). All4 og automat er tilgjengelig om hverandre på alle Cooper-varianter, både bensin og diesel – og herlig nok kan du altså få All4 og manuelt gir om du vil. Artig.

Villbassen
Er du skikkelig rabagast kan du gå for en John Cooper Works-utgave av Countryman. Da får du 218 hestekrefter og All4 – og også her kan du velge mellom to eller tre pedaler i fotbrønnen. Dette er en skikkelig kruttønne, men mange av disse finner du ikke på det norske bruktbilmarkedet. I skrivende stund er det ingen, verken på BilNorges bruktbilsøk (se egen boks) eller Finn.no. Blir JCW-suget stort nok finnes det tross alt et greit utvalg i Tyskland, fra 200.000 kroner og oppover (pluss importavgifter).

Som Mini-modeller flest var det flust av muligheter for personalisering også for Countryman. Man skulle derfor tro at det var et voldsomt utvalg av fargekombinasjoner på bruktmarkedet, men dette er jo Norge, tross alt, så de fleste bilene er grå, sort og hvit, med noen hederlige innslag av rødt.

Middels kvalitet
Kvalitetsmessig hevder ikke Countryman seg spesielt godt, skal vi tro den tyske bransjeorganisasjonen Dekra. Chassis/styring og bremser får høy score, mens motor, drivverk og elektronikk scorer gjennomsnittlig for sin klasse. Karosseri og interiør scorer derimot merkbart under snittet.

Tidlige utgaver med All4 slet også med svak clutch, noe som ble rettet på i 2012. Ser du på en tidlig All4-modell, er det viktig å kjenne om bitepunktet for clutchen er tydelig eller vagt.

Kromdelene – som egentlig vare er lakkert plast – har også hatt en tendens til å miste lakken. Sjekk også at aluminiumsfelgene er hele og fine. Aluminiumskorrosjon er en gjenganger.

Ta en god kikk i motorrommet, gjerne med lommelykt, og se etter oljelekkasjer. Oljepumpa kan ha lekkasje, og overdreven svetting kan være et tegn på det. Lytt også godt til motoren. Rasler det? Det kan være registerkjedet som holder på å ta kveld.

--
Dette skrev vi:

Bil 4-2015:
Fjorårets oppgraderte Mini Countryman bygges fortsatt på den gamle Mini-plattformen og har derfor det digre speedometeret midtmontert på dashbordet. Alle de blanke vippebryterne som for ti år siden skulle gi Mini-kjøperne en myk overgang fra original til ny Mini, er ikke like funksjonelle i 2015. Men bevares, jeg vet at mange vil være uenig med meg, og interiøret gir i det minste særpreg i en tid da nøktern funksjonalitet ofte oppleves gjespende kjedelig.

BilNorge 27.08.2010:
Noe som er helt nytt på Countryman, er en praktisk midtkonsoll som strekker seg i hele interiørets lengde, fra dashbordet til bakseteryggen.Den fungerer i seg selv som en praktisk oppbevaringsenhet for dippedutter, men tillater også påmontering av hjelpemidler som flaskeholdere, askebegre, iPod- og telefonholdere og mye annet skreddersydd utstyr.Som sagt strekker konsollen seg gjennom hele interiøret – Countryman er nemlig utstyrt med fire separate seter hvor også baksetene kan skyves i lengderetningen (+/- 13 cm) og har ryggstøtter som kan tiltes.Men ikke la deg skremme dersom du trenger fem seter – du kan få den med hel baksetebenk.
--
Fakta
Cooper SD All4
Motor
1995 ccm, R4 turbodiesel
Effekt
143 hk/305 Nm
Drivlinje
6M, firhjulsdrift
Forbruk
0,48 l/mil, 126 g/km CO2
Fart
0-100 9,6 sek., toppfart 192 km/t
Dimensjoner
410/178/156 cm
Bagasjerom
350-1170 l
--
Bulletpoints
(generell)
Bilen er stor til å være Mini, men plassutnyttelsen er ikke den beste.
(motor)
Se opp for overdreven oljesvetting og raslelyder fra registerkjede.
(hjul)
Alu-felgene har en tendens til å få lakkbobler på grunn av korrosjon.
(interiør)
Baksetene kunne fås som to individuelle seter eller tre-seters benk.

Tekst: Odd Erik Skavold Lystad


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer