Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 11-2017. Med introduksjonen til Nissan Qashqai i 2006 var det en helt ny bilklasse som etablerte seg for alvor: Crossoveren. Disse ser-litt-ut-som-SUV-men-ikke-helt-likevel-bilene tok Europa med storm, og i 2011 kastet Subaru seg på bølgen. Surfebrettet het XV – eller Crosstrek i en del markeder – og kan vel sies å være en hit. Der den i USA anses for å være en bil for nettopp surfere og andre aktive unge mennesker, har nok XV i Norge stort sett vært å finne på handlelisten til eldre kunder. Men det bør nødvendigvis ikke skremme deg som ung og lovende fra å kikke litt nærmere på bilen. Under skallet på XV finner vi plattformen til Impreza. Mye av understell og ikke minst motorer og drivverk er hentet rett fra den etter hvert veldig velkjente Subaru-modellen. Det betyr boxer-motorer selvsagt, og firehjulsdrift er naturligvis standard. Dette er Subaru, tross alt! Og selv om bilen oppleves som en lavere bil enn de fleste andre crossovere – noe den også faktisk er – har den en bakkeklaring på hele 22 centimeter. Det er det ikke mange normal-SUV-er som kan matche engang. Dessuten kan XV skilte med overraskende god plass i baksetet. Utstyr 1,2 og 3 Ønsker du en passelig mengde utstyr, heter nivået Classic. Da kaster Subaru inn xenon-lys, regnsensor og skinntrukket ratt og girspak. Vil du ha topputstyrt bil? Gå for Premium. Elektrisk justerbare skinnseter og soltak tilhørte dette øverste nivået. Ikke overraskende er mange av bilene på bruktmarkedet Premium-modeller. Nordmenn liker utstyr, og det er liten grunn til å la seg skremme av en Premium. Classic-modeller bør ligge litt lavere i pris, men Comfort-modeller kan det kanskje være greit å holde seg unna med mindre man får et knalltilbud på bilen, og har tenkt å beholde den en god stund. To bensinmotorer og to dieselmotorer var tilgjengelig fra lanseringen. En 1,6-liters bensin med 114 hestekrefter og en 2-liters bensin med 150 hestekrefter kunne begge kombineres med CVT-automat. 1,6-literen føles ikke spesielt sprek med CVT-kassa. På dieselsiden snakker vi enten 109 hestekrefter eller 147 hestekrefter – begge deler fra den samme 2-literen. 109-hesteren var en klassisk «Norgesbil», tunet ned for redusert avgift. 147-hesteren er bjørnesterk – men ingen av dieselmotorene kunne kombineres med automatgir. Kvalitet, ikke komfort Anbefalingen er derfor klar: Prøvekjør en XV på litt variert underlag før du bestemmer deg. Kvalitetsmessig ser XV ut til å klare seg bra. Bensinmotorene rapporteres å være veldig holdbare, men Subaru-modeller generelt kan ha noe høyere servicekostnader på grunn av boxer-konstruksjonen. Dekra rangerer bilen som bedre enn gjennomsnittet i klassen, men løfter en pekefinger mot bremsene. Problem med kalippere som ikke slipper, er en gjenganger i deres undersøkelser. Diesel-problemene hvor motoren plutselig drar seg opp i turtall som til slutt tar livet av den, var et kjent fenomen som belemret Forester i flere år. Dette ser ikke ut til å være tilfelle med XV. -- Dette skrev vi: BilNorge 09.12.2011: Så snart asfalten skifter til mer tvilsom kvalitet, eller veibanen består av tverrskjøter, blir slag og vibrasjoner overført til karosseriet i mer ubehagelig grad. Så langt vi kan bedømme, er det returdempingen som ikke jobber effektivt nok. Det er på bakhjulene det merkes best. Her har nok konstruktørene inngått et kompromiss mellom ønske om best mulig bagasjeplass og best mulige kjøreegenskaper. Økonomi er nok også en del av bildet, og uten at vi har sett noen kalkyle, vil vi påstå at bakhjulsopphenget ikke er det mest påkostede i kompaktklassen. Bortsett fra det, fremstår bilen med meget god stabilitet. Her gir den permanente firehjulsdriften sitt bidrag – i god Subaru-ånd foreligger ingen planer om å komme med noen ren forhjulsdrevet utgave. -- Fakta Motor Effekt Drivlinje Forbruk Fart Dimensjoner (L/B/H) Bagasjeromsvolum -- Bulletpoints (motor) (forhjul) (bakhjul) (interiør) Tekst: Odd Erik Skavold Lystad
|