img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Crossover med snert
BRUKTBIL: Subaru XV ser kul ut, har firehjulsdrift på alle modeller og kan gi mye bruktbil for pengene. Bare husk å prøvekjøre den først.

Først publisert i Bil 11-2017.

Med introduksjonen til Nissan Qashqai i 2006 var det en helt ny bilklasse som etablerte seg for alvor: Crossoveren. Disse ser-litt-ut-som-SUV-men-ikke-helt-likevel-bilene tok Europa med storm, og i 2011 kastet Subaru seg på bølgen.

Surfebrettet het XV – eller Crosstrek i en del markeder – og kan vel sies å være en hit. Der den i USA anses for å være en bil for nettopp surfere og andre aktive unge mennesker, har nok XV i Norge stort sett vært å finne på handlelisten til eldre kunder.

Men det bør nødvendigvis ikke skremme deg som ung og lovende fra å kikke litt nærmere på bilen.

Under skallet på XV finner vi plattformen til Impreza. Mye av understell og ikke minst motorer og drivverk er hentet rett fra den etter hvert veldig velkjente Subaru-modellen. Det betyr boxer-motorer selvsagt, og firehjulsdrift er naturligvis standard.

Dette er Subaru, tross alt!

Og selv om bilen oppleves som en lavere bil enn de fleste andre crossovere – noe den også faktisk er – har den en bakkeklaring på hele 22 centimeter. Det er det ikke mange normal-SUV-er som kan matche engang. Dessuten kan XV skilte med overraskende god plass i baksetet.

Utstyr 1,2 og 3
Japanske bilmerker har en tradisjon for å gjøre det enkelt på utstyrsfronten, og Subaru er kanskje kroneksempelet på det. Ikke så opptatt av gadgets og utstyr? Gå for en Comfort. Med to-sone klimaanlegg, varmetråder til vinduspusserne og 17-tommers alufelger er den ikke helt ribbet.

Ønsker du en passelig mengde utstyr, heter nivået Classic. Da kaster Subaru inn xenon-lys, regnsensor og skinntrukket ratt og girspak.

Vil du ha topputstyrt bil? Gå for Premium. Elektrisk justerbare skinnseter og soltak tilhørte dette øverste nivået.

Ikke overraskende er mange av bilene på bruktmarkedet Premium-modeller. Nordmenn liker utstyr, og det er liten grunn til å la seg skremme av en Premium. Classic-modeller bør ligge litt lavere i pris, men Comfort-modeller kan det kanskje være greit å holde seg unna med mindre man får et knalltilbud på bilen, og har tenkt å beholde den en god stund.

To bensinmotorer og to dieselmotorer var tilgjengelig fra lanseringen. En 1,6-liters bensin med 114 hestekrefter og en 2-liters bensin med 150 hestekrefter kunne begge kombineres med CVT-automat. 1,6-literen føles ikke spesielt sprek med CVT-kassa.

På dieselsiden snakker vi enten 109 hestekrefter eller 147 hestekrefter – begge deler fra den samme 2-literen. 109-hesteren var en klassisk «Norgesbil», tunet ned for redusert avgift. 147-hesteren er bjørnesterk – men ingen av dieselmotorene kunne kombineres med automatgir.

Kvalitet, ikke komfort
Kjøremessig var XV litt blandet drops. På fine veier cruiser den uanstrengt av gårde, men på mer ujevnt underlag – og det har vi jo litt av her til lands – viste ikke XV seg som den mest komfortable bilen. Det er med andre ord ingen direkte sammenheng mellom god bakkeklaring og økt komfort.

Anbefalingen er derfor klar: Prøvekjør en XV på litt variert underlag før du bestemmer deg.

Kvalitetsmessig ser XV ut til å klare seg bra. Bensinmotorene rapporteres å være veldig holdbare, men Subaru-modeller generelt kan ha noe høyere servicekostnader på grunn av boxer-konstruksjonen.

Dekra rangerer bilen som bedre enn gjennomsnittet i klassen, men løfter en pekefinger mot bremsene. Problem med kalippere som ikke slipper, er en gjenganger i deres undersøkelser.

Diesel-problemene hvor motoren plutselig drar seg opp i turtall som til slutt tar livet av den, var et kjent fenomen som belemret Forester i flere år. Dette ser ikke ut til å være tilfelle med XV.

--

Dette skrev vi:

BilNorge 09.12.2011:
Noen timers kjøring på varierte veier i Toscana, gir oss noe selvmotsigende signaler. På slett og god asfalt virker bilen utpreget komfortabel, nærmest i overkant myk i fjæringen.

Så snart asfalten skifter til mer tvilsom kvalitet, eller veibanen består av tverrskjøter, blir slag og vibrasjoner overført til karosseriet i mer ubehagelig grad. Så langt vi kan bedømme, er det returdempingen som ikke jobber effektivt nok.

Det er på bakhjulene det merkes best. Her har nok konstruktørene inngått et kompromiss mellom ønske om best mulig bagasjeplass og best mulige kjøreegenskaper.

Økonomi er nok også en del av bildet, og uten at vi har sett noen kalkyle, vil vi påstå at bakhjulsopphenget ikke er det mest påkostede i kompaktklassen.

Bortsett fra det, fremstår bilen med meget god stabilitet. Her gir den permanente firehjulsdriften sitt bidrag – i god Subaru-ånd foreligger ingen planer om å komme med noen ren forhjulsdrevet utgave.

--

Fakta

Motor
1995 ccm B4, bensin

Effekt
150 hk/196 Nm

Drivlinje
CVT, firehjulsdrift

Forbruk
0,66 l/mil, 153 g/km CO2

Fart
0-100 10,7 sek., toppfart 187 km/t

Dimensjoner (L/B/H)
445/178/157

Bagasjeromsvolum
380-1270 l

--

Bulletpoints

(motor)
Alle motorer er naturligvis boxer-motorer. Kun bensinvariantene kunne kombineres med automatgir.

(forhjul)
Som Subaruer flest er firehjulsdrift standard på XV.

(bakhjul)
Komforten er ikke den beste på XV. Tips: Prøvekjør før kjøp, på variert underlag.

(interiør)
Utstyrsnivåene het Comfort, Classic og Premium. Dropp Comfort, aller helst gå for Premium.

Tekst: Odd Erik Skavold Lystad


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer