img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Noe å sette fingeren på
BILTEST: To praktiske SUV-er møtes til dyst, men selv om de gjør veldig mye bra, er det viktige ting å sette fingeren på – bokstavelig talt.

Først publisert i Bil 10-2017.

En torsdag formiddag. Jeg sitter bak rattet i en Peugeot 5008, med solbrillene på og solskjermen nede. Himmelen er blå, men foran meg lurer en grå sky. Men jeg klarer aldri ta den igjen – tåka ser ut til å holde samme fart som meg, konstant 50 meter foran.

Det vil si; helt til den grå skyen begynner å blinke oransje i høyrekanten og svinger av på en rasteplass. Ut kommer redaktøren og vil bytte bil. Aha. Ingen sky. Ingen tåke. Bare en Skoda Kodiaq.

Jeg har akkurat rattet Peugeoten noen mil, og finner meg veldig godt til rette bak det lille rattet. Rattet har en litt rar form, men størrelsen gjør noe med kjøregleden i den store bilen – det er morsomt å manøvrere den rundt, også i bymiljø. Den beskjedne svingradiusen hjelper på her.

Interiøret i 5008 har jeg med flere hyllet ved tidligere anledninger, men det er lov å gjenta seg selv litte grann. For materialkvalitet, layout og design er virkelig på høyt nivå her. Det er kanskje ikke det mest praktiske interiøret fra førerplass – litt for få rom til å legge fra seg telefoner, nøkler og flasker – men det ser helt «smashing» ut.

Det digitale instrumentpanelet sees over rattet, og er så høyt og tydelig plassert at det i praksis eliminerer behovet for head-up display.

Mye slakt
Når redaktøren nå vil bytte bil, setter jeg meg inn i den grå skyen, og heller ikke på innsiden snakker vi blå himmel. De grå stoffsetene komplimenterer de 49 andre gråtonene i interiøret her. Selv skjermen i instrumentpanelet viser informasjon i grått.

Okei, nå virker det som om jeg slakter Skodaen voldsomt her. Det er tross alt mulig å spesifisere en Kodiaq til å se langt friskere ut enn akkurat denne testbilen – heldigvis. Men når jeg først er i gang, kan jeg ta den siste tordensalven mot Kodiaq, så er jeg ferdig med det:

Hva i alle verdens dager tenkte de på når de godkjente det nye multimedieanlegget? Skoda, som skal være en fyrlykt av praktiske løsninger, enkle betjeningsorganer, logiske funksjoner – de har virkelig gått på en trendsmell her. Den trenden heter «touch».

Touch-knappene for de forskjellige funksjonene rundt den nye skjermen er håpløse. De gir ingen tilbakemelding, er ikke fysisk separert så det går an å føle seg frem, og aktiveres ved den minste berøring.

Den nye skjermen er i det minste skarp, med god Skoda-grafikk (husk: praktisk, enkel, logisk), men for å matche pianolakken er den så blank at hvert hint av sollys skaper skarpe reflekser – og fingeravtrykk tiltrekkes som mygg mot utelampa.

Litt mer slakt
Sånn. Da var det over. Herfra og ut er det ikke særlig mye negativt å melde om Kodiaq. Nå er det Peugeotens tur …

Hvorfor skal alle funksjoner på død og liv styres via hovedskjermen? Noen snarveisknapper har Peugeot heldigvis funnet plass til – riktig lekre er de også – men det aller meste må gjøres via hovedskjermen.

Ikke er den spesielt rask, og ikke er menysystemet spesielt logisk. Hvorfor er funksjonen for å få parfyme i klimaanlegget skjult under en helt egen undermeny, fjernt fra resten av styringen for klimaanlegg? Hvorfor er noen bilinnstillinger lagt logisk under «Bil»-knappen, mens andre kun mulig å finne om du trykker på klokka øverst i høyre hjørnet av skjermen? Hvorfor er det en umerket knapp på enden av blinklyshendelen som aktiverer stemmestyring, når en tydelig merket knapp på rattet gjør akkurat det samme?

Og hvorfor må systemet starte med radioen på hver gang jeg starter bilen, selv om jeg lyttet til musikk fra telefonen da jeg gikk fra den?

Skjermen er i hvert fall passelig motstandsdyktig mot fingeravtrykk …

LES VIDERE:

- Del 2

- Testdata og poeng

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer