Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 11-2017. Stasjonsvogna. Karosseri-stilen som i mange tiår har definert «familiebil», men som i senere år har møtt sterk konkurranse i SUV-ene. Nordmenn elsker SUV. Får knapt nok av dem. Nesten en tredel av nybilsalget i år dreier seg om SUV – og den eneste grunnen til at det ikke er flere av dem, er nok fordi elbilene tar så stor del av kaka. Faktisk selges det omtrent 50 prosent mer SUV-er enn stasjonsvogner for tiden, men jeg vil slå et slag for stasjonsvogna. Hvorfor? De er penere, bedre å kjøre og mer drivstoffgjerrige – der både luftmotstand og vekt spiller inn på siste punkt. Men at de er særlig billig skal jeg ikke gi dem. I hvert fall ikke de tre doningene vi har på test. Av de tre bilene vi har med oss denne fredagen er det Volvoen som stjeler minst fra lommeboken – en analogi jeg bruker fordi 848.000 kroner for en 190-hesters stasjonsvogn ikke under noen omstendigheter kan kalles billig. Selv ikke når Mercedesen koster over 75.000 kroner mer. Men pris i seg selv er egentlig uinteressant. Det som teller er hvor mye man får for pengene man betaler, og på papiret er det veldig likt blant de tre bilene. Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
|