Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hvordan kan byene utvikles når utslippene og motorstøyen forsvinner? Det er ett av spørsmålene aktørene bak ElectriCity i Gøteborg skal prøve å finne svar på. Den mest synlige delen av prosjektet er de rundt ti elektrifiserte (hybrider og fullelektriske) bussene som har trafikkert rute 55 i Gøteborg, men arbeidet bak kulissene er vel så omfattende. Prosjektet tar for seg alt fra hvor og hvordan ladeinfrastruktur bør integreres, til mulighetene for innendørs bussholdeplasser (du husker vel bildet av den elektriske Volvo-bussen som stoppet midt mellom bokhyllene i biblioteket) og nattlig levering av gods eller søppelinnhenting. Økende etterspørsel For det var den nye, batterielektriske leddbussen 7900 Electric Articulated som var den store stjernen Volvo ville vise oss i Gøteborg denne helgen. Riktignok måtte bussen konkurrere om oppmerksomheten med de heftige båtene i Volvo Ocean Race, som etter nesten ni måneders seilas rundt på kloden gjestet byen, før siste etappe til målgang i nederlandske Haag. Men både hos bussbransjefolk og interesserte passasjerer vakte den leddede 18,7-meteren interesse. Inntil nå har Volvo manglet denne busstypen, som etterspørres av stadig flere byer for tiden. Bare i Norge skal det settes i drift over 60 batterielektriske leddbusser neste år (30 VDL i Oslo, 10 Heuliez i Trondheim og 22 av foreløpig ukjent merke på Romerike), og interessen er stor også i andre land. Prototyper Fra mandag 25. juni skal de om morgenen og ettermiddagen kjøre mellom Eriksbergstorget og Nordstan, og midt på dagen skal de i tillegg kjøre strekningen mellom Eriksbergstorget og Sahlgrenska Universitet. Bortsett fra lengden og det ekstra leddet, er bussen lik å se på som 12-meters versjonen. Leddbussen kan ta 135 passasjerer - 20 flere enn i 12-meteren. Bussen inneholder selvsagt også noen nyheter: Fire doble dører, flere håndtak for stående passasjerer, store digitale informasjonsskjermer og lysregulert av- og påstigning (de som skal av får grønt lys først, så får de på utsiden grønt lys til å gå inn etterpå) er slikt som passasjerene trolig vil sette pris på. Trådløst nett og USB-lademuligheter ved de fleste sitteplassene er nok også velkomment. Tre lademuligheter Volvo Opportunity Charging (OppCharge), med takmontert pantograf som styres automatisk. Maks ladekapasitet er da 450 kW. CCS (kabel) med manuell tilkobling, enten foran, bak eller på siden. Maksimal ladekapasitet er da 150 kW 600 V DC. Low Power Charging med en standard kontakt. Maksimal ladekapasitet er da 11 kW 400 V AC. Bussen drives fremover av to elmotorer på 185 kW hver, med maks dreiemoment på 31.000 Nm på hjulene, koblet til en totrinns automatisk girkasse. Nytt IT-system ITxPT skal åpne nye muligheter for «plug-and-play» med IT-systemer om bord i bussen, samt relevante «back office»-funksjoner. Du kan lese mer om den nye leddbussen og ElectriCity i YrkesBil nr. 8 som kommer til abonnentene i august. -------------------------------------
|